Wednesday, 27 February 2013

Why Bulgaria?


Tax benefits
Lowest taxation in Europe: Corporate income tax 10%; Personal income tax 10%
Less risk
EUR/BGN rate is fixed at 1.95583, EU member since 2007
Fast and easy business procedures
Company incorporation within 5 days
Banking facilities
Some of the biggest EU banks are represented in Bulgaria.
Double tax avoidance
Double Taxation Treaties with 68 countries all over the world.
Low business costs
Low-cost highly-trained employees, very affordable rents, excellent value for real estate.
Perfect location
Situated on the main road between Europe and Asia

The holding company is going to pay you back



Recently, there has been passed a positive judgment by the Brussels Court of Appeal. The verdict is positive for those who are fond of holding structures. About what was the case exactly?

Say you have a company X, then you can still sell the shares of that company tax free to a 2nd Company Y, a so-called holding. This holding should pay you as a shareholder of the first company X . The holding company got after all your shares of company X. Usually, the holding will not pay immediately and you stay with a claim on this holding.

The holding company is going to pay you back (of course tax-free) and at her turn this holding gets the money from the company X by means of management fees, dividends (payments of already taxed benefits), etc. That's a nice way to put money from company X tax-free on your private account.

The tax authorities would of course prefer to raise taxes and has tried a long time to tax the shareholder who sold his shares to a holding company. A high amount of tax was put on the added value (so just the value) of the shares. Now says this Court verdict, that only added value tax can be put on the difference of the net asset value of the shares and the market value of the shares. So this is a whole different story ... because the "value" of the shares is a flexible concept. Another method to avoid tax problems can be to sell the shares to certain foreign (EU) companies

Tuesday, 26 February 2013

Hoeveel sigaretten mag je meenemen binnen de E.U.?

Er heerst vaak veel onduidelijkheid over wat je wel of niet mee mag nemen binnen de Europese Unie. Sommige mensen denken dat je maar 1 slof mee mag nemen, sommigen denken volkomen onterecht dat ze bij wijze van spreken een hele zeecontainer sigaretten mee mogen nemen.

Op de site van de douane staat omschreven wat wel en niet mag. Let op het mooie zinnetje "Neemt u meer mee, dan moet u aantonen dat het voor eigen gebruik is". Betekent dit dat je bijvoorbeeld 50 sloffen Marlboro sigaretten mee mag nemen voor eigen gebruik? Als het heel veel scheelt kun je toch een voorraadje voor een jaar inslaan?
Je bent natuurlijk wel de pineut als je met een leuk boodschappenlijstje naar Luxemburg rijdt en naar Nederland komt met 8 sloffen Marlboro, 4 sloffen Camel, 3 sloffen Chesterfield, 2 sloffen Marlboro Lights, 1 slof Brandaris, 1 slof halfzware Drum, 1 slof Dunhill International, 3 sloffen goedkope sigaretten van een of ander B-merk en een paar dozen sigaren voor opa. Houden ze je aan met zo'n grote verscheidenheid aan rookwaren dan zul je ongetwijfeld zwaar de pineut zijn.

Over wat je meer dan toegestaan meeneemt zul je belasting moeten betalen over alles wat uitkomt boven het maximum. Een boete bij grove overtreding lijkt me ook vrij waarschijnlijk.

Wat mag je voor eigen gebruik per volwassene meenemen binnen de Europese Unie?
- 800 sigaretten (= 4 sloffen van 200 sigaretten)
- 400 sigaren of cigarillo's
- 1 kilo tabak (bijvoorbeeld 20 pakjes shag)

De Europese Unie bestaat momenteel uit de volgende landen:
België, Bulgarije, Cyprus (met uitzondering van Noord-Cyprus), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittanië (Engeland, Schotland, Wales) en Noord-Ierland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden.

Let op:
Voor enkele gebieden en landen die officieel tot de Europese Unie behoren gelden de regels zoals die van toepassing zijn op invoer van buiten de Europese Unie. Je mag in die gevallen dus slechts 200 sigaretten per persoon meenemen.
De gebieden waarop dit van toepassing is zijn:
- de Canarische Eilanden (Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, Fuerteventura en El Hierro)
- de Kanaaleilanden (o.a. Jersey, Guernsey)
- de Franse overzeese departementen Guadeloupe, Frans Guinea, Martinique en Reunion
- de berg Athos (Griekenland)
- de Åland eilanden (Finland)

Hoeveel sigaretten mag je meenemen van buiten de E.U. naar Nederland?
Als u vanuit een land buiten de EU naar Nederland reist, gelden erandere maximum hoeveelheden. De hoeveelheden die u met vrijstelling van belasting mag meenemen, zijn als volgt vastgesteld:
- 200 sigaretten, óf 250 gram tabak (shag of pijptabak), óf 100 cigarillo's, óf 50 sigaren

(bron: http://www.landenportal.nl)

Het cijferprobleem van de Roma


Niemand weet hoeveel Roma er precies zijn. Hoe ze nu daadwerkelijk leven, waarvan of waar. Toch zijn die gegevens nodig. Zonder kun je niet gericht investeren en geen resultaten meten. Het verzamelen van cijfers op basis van ras en etniciteit zou echter bij wet verboden zijn. Onzin, menen deskundigen. Het kan wel.
Mediaviewer

© Nina Cranen
Aleksej Pamporov weet het zeker. Er zijn ‘slechts’ zo’n 350.000 Roma in Bulgarije. De socioloog, die naar eigen zeggen ‘alles van de Roma onderzoekt, behalve hun genen’, is verbonden aan de Open Society Foundation in Sofia. Pamporov gaat met zijn cijfers lijnrecht in tegen andere onderzoekers, die ervan uitgaan dat er minstens twee keer zoveel Roma in Bulgarije wonen. ‘Klopt dus niet’, zegt hij in zijn elegante kantoor in het centrum van de Bulgaarse hoofdstad. ‘Roma zijn mobiel. Die trekken van de ene naar de andere stad of dorp. Wij hebben hier in Bulgarije geen verplichte adresregistratie. Ik ben ervan overtuigd dat families daarom dubbel worden geteld.’

Een paar miljoen meer of minder

In alle EU-lidstaten woedt de discussie over aantallen Roma. Niemand weet echt hoeveel het er zijn, niet in Bulgarije, niet in Roemenie, Hongarije of Italië. In heel Europa zouden er in totaal 10 tot 12 miljoen wonen, waarvan minimaal 6 miljoen in de Europese Unie. Maar het kunnen er ook een paar miljoen meer of minder zijn.

In het kielzog hiervan ontbreken exacte gegevens van de reële levensomstandigheden van Roma. Roemenie bijvoorbeeld is het enige EU-land waar officiële data bestaan over de voltooiing van basisonderwijs van Romakinderen. In de meeste andere landen is dat gissen. Hetzelfde geldt voor exacte gegeven over werkloosheid en zaken als kindersterfte onder Roma, iets waarvan aangenomen wordt dat het hoog is, maar waar geen enkel EU-lidstaat, goed zich op heeft. Behalve in Spanje, dat een groot gezondheidsprogramma uitvoerde onder Roma waarbij ook data zijn verzameld.

‘De aantallen Roma zijn onderwerp van veel speculatie’, zegt Matthew Newman, woordvoerder van Europees Commissaris Viviane Reding (mensenrechten en justitie) ‘En de data die genoemd worden zijn vaak gebaseerd op schattingen.’

‘Zigeunerland’

Het is, zo zegt hij, een van de belangrijkste reden waarom het zo moeilijk is om beleid te maken voor Roma. Zonder exacte gegevens kun je de werkelijke situatie niet in kaart brengen, en dus ook niet weten wat je nu precies moet doen om effectief te helpen. In Bulgarije weet niemand hoeveel Romakinderen er nu daadwerkelijk naar school gaan, geeft socioloog Pamporov als voorbeeld. ‘Een familie kan verhuizen naar een andere stad zonder dat het kind daar weer op school ingeschreven wordt. Daar is geen enkele controle op.’ En dus weet je niet hoeveel schoolverlaters er zijn en dus hoeveel geld aangevraagd moet worden om dat probleem, volgens deskundigen een van de meest penibele kwesties in alle landen met veel Roma, aan te pakken.

Daadwerkelijke feiten over Roma zijn tevens nodig om speculaties de kop in te drukken. Bulgaarse kranten citeren regelmatig ‘wetenschappers’ die beweren dat Bulgarije over veertig jaar een zigeunerland is. Door een snel voortschrijdende ‘ontbulgarisering’, voornamelijk omdat Roma veel meer kinderen baren dan Bulgaren, zouden er dan 800.000 Bulgaren op 3,5 miljoen Roma leven.

Volgens Roma-kenners kunnen dit soort prognoses niet kloppen. ‘Een deel van de Roma baart veel kinderen’, zegt de Bulgaarse onderzoekster Ilona Tomova. ‘Bij veel Roma daalt het aantal kinderen juist. En ook Roma emigreren steeds vaker naar het buitenland.’ Helaas wordt door dit soort ‘onderzoek’ wel een anti-Roma toon gezet. Nationalistische anti-Roma partijen maken er grif gebruik maak van in hun pogingen de Bulgaren op te jutten tegen de ‘zigeuners, die fokken als konijnen, niet willen werken en ons bestelen van ons belasting geld.'

Migranten

De cijfers zijn eveneens van belang om migrantenstromen te kunnen controleren. Roma migreren niet alleen vanuit Oost-Europese landen naar het westen. Door de economische crisis zijn veel van die migranten ook op drift geraakt binnen West-Europa. In Spanje worden Roma uit Roemenie of Bulgarije uitgezet of niet meer toegelaten vanwege de crisis. Onderzoekers en Roma-activisten weten dat maar weinig Roma teruggaan naar hun vaderland. Maar waar ze wel naartoe gaan, daar is geen zicht op.

In 2011 gaf de Europese Commissie het startsein voor het Europese Kader voor Roma-strategieën waarvoor alle 27 lidstaten een plan moesten ontwikkelen. Ze worden deze maand door de Europese Commissie beoordeelt. Het kader is onderdeel van een veel groter plan om armoede uit de Europese Unie te bannen. De commissie heeft hierin doelen gesteld. Zo moeten alle kinderen, dus ook Romakinderen, in 2020 lagere school hebben gedaan. Een zeer ambitieus doel, waarbij je allereerst moet weten hoeveel kinderen er nu wel en niet naar school gaan. Ook daarvoor zijn correcte cijfers cruciaal.

Sociaaleconomische voordelen

Het Kader gaat bovendien uit van een ‘nieuwe’ invalshoek, zoals Livia Jaroka, de enige Roma in het Europarlement en een van de initiatiefnemers uitlegt. Het is in al die jaren duidelijk gebleken dat nationale regeringen weinig doen om Roma te helpen als ze er zelf niet beter van worden, meent Jaroka. ‘Daarom veranderden we het paradigma. We zetten nu in op de sociaaleconomische baten die landen kunnen hebben van de integratie van Roma.’

Immers: net als Bulgarije kampen ook andere Oost-Europese landen in de toekomst met een tekort aan arbeidskrachten, zo voorspellen demografen. Roma kunnen een groot potentieel zijn voor de arbeidsmarkt en zo de lasten van een snel vergrijzende bevolking dragen. Dit sociaaleconomische argument spreekt volgens Jaroka regeringen wel aan. Maar je moet die voordelen wel zichtbaar weten te maken. En daarvoor zijn - wederom - de juiste gegevens nodig.

Helse klus

Het binnenhalen van die cijfers is echter een schier onmogelijke klus. In veel landen kun je bij een volkstelling aangeven wat je afkomst is, maar dat is bijna altijd optioneel. Uit angst voor discriminatie of omdat ze meer waarde hechten aan hun nationaliteit, vullen Roma bij volkstellingen veelal hun etniciteit niet in.

Ingewikkeld is tevens het verzamelen van data over hun levensomstandigheden. Bij onderzoek daarnaar is de optie van afkomst er vaak niet. En als die er wel is, is ook die optioneel.

Het zou in veel lidstaten bij wet verboden zijn om gegevens over ras en etniciteit te verzamelen. Ingegeven door een dictatoriaal verleden waar privacybescherming schaars was, zijn Oost-Europese landen bang voor misbruik van gegevens. West-Europese landen hebben de Tweede Wereldoorlog in herinnering als voorbeeld waar het kan misgaan. Het verzamelen van etnische gegevens zou tevens in strijd zijn met de Data Protectie richtlijn van de Europese Unie en verschillende internationale verdragen. Om dezelfde redenen.

Etnische registratie stuit op weerstand bij mensenrechtenactivisten. Want ook in de 21e eeuw ligt misbruik op de loer. Het meest zichtbare staaltje hiervan presenteerde Italië, waar de regering na uit de hand gelopen rellen vingerafdrukken wilde laten maken van alle Roma, ook kinderen, om deze naar later bleek, het land uit te kunnen zetten.

En zo zijn er meer voorbeelden. Tot 2010 beschikte het Slowaakse ministerie van Binnenlandse zaken over een speciale ambtenaar voor Romacriminaliteit. Die schreef nauwgezet een C-tje (van Cigan: zigeuner) achter dieven van Roma-afkomst. En in hetzelfde jaar kwam naar buiten dat Roma in het Nederlandse Ede werden geregistreerd op etniciteit. Omdat dit niet kan via het tonen van een paspoort (daar staat het immers niet in) moest dit wel gebeuren via kenmerken als huidskleur, kleding, levensstijl, of het hebben van een ‘Oost-Europese’ achternaam’, stelde de Nederlandse afdeling van Amnesty International. ‘En dergelijke vaststellingen zijn subjectief, willekeurig en discriminerend.’

Brits voorbeeld

Toch kan het wel degelijk, stellen de auteurs van het rapport No Data No Progress van het Open Society Institute, dat in juni 2010 verscheen. In Groot-Brittannië verzamelen ze al jaren etnische gegevens, van alle mensen die in hun land werken en wonen. In volkstellingen, op werkplekken en in het onderwijs. Voor firma’s met meer dan 100 werknemers is het zelfs verplicht. De Britten gaan uit van een andere benadering. De gegevens zijn nodig om de emancipatie en gelijke berechting van verschillende etnische groepen te controleren, is de gedachte erachter.

Zo kan elk lidstaat het doen, menen de auteurs van het rapport. Als je op deze basis etnische gegevens verzamelt is dat niet in strijd met de EU-wetten tegen discriminatie. Ofwel: ‘Het is eenvoudigweg een mythe dat het verzamelen van etnische gegevens verboden is.’

‘Ja, het kan wel’, zegt ook Eva Sobotka, onderzoekster bij het onafhankelijke Fundamental Rights Agency (FRA). Het agentschap, dat gehuisvest is in een goed beveiligd pand in Wenen, wordt gezien als het ‘cijferkanon’ van de Europese Unie op mensenrechtengebied. In 2009 publiceerde het FRA het eerste EU-MIDIS rapport, het allereerste vergelijkende onderzoek naar discriminatie van Roma in 7 lidstaten.

En vorig jaar begon de FRA samen met de Europese Commissie, de UNDP en de Wereldbank een studie naar Romahuishoudens in 11 lidstaten. Het ging hierbij om zaken als het recht op onderwijs, huisvesting en arbeid. De uitkomstem van dit onderzoek worden eind april verwacht.

‘Wij weten uit eigen ervaring met al dit onderzoek dat je wel etnische gegevens kunt verzamelen, zonder dat je de privacywetgeving overtreedt’, zegt Sobotka. ‘Het kan zelfs met respect voor afkomst van mensen. En het is niet eens zo moeilijk.’

Passiviteit rechtvaardigen

Toch gebeurt het niet. Lidstaten blijven vasthouden aan het volgens hen onbeweegbare verbod op het verzamelen van etnische gegevens. Verschillende mensenrechtenactivisten, zo wordt gesteld in het OSF-rapport, menen dat nationale regeringen zo hun passiviteit rechtvaardigen. En dat zegt ook Jarmila Lajcakova van het CVEK, een onafhankelijke centrum voor onderzoek naar etniciteit en cultuur in Bratislava. ‘De Slowaakse regering weigert om etnische data te verzamelen. Dan staat zwart op wit hoe ellendig de situatie is en moeten ze er wat aan doen. Nu kunnen ze nog gewoon wat roepen. Niemand weet immers echt hoe het zit.’

Het is de vraag of er snel wat gaat veranderen. De ervaringen uit de Decade of Roma Inclusion (zie kader), een initiatief van twaalf Europese landen binnen en buiten de EU om de situatie van Roma te verbeteren, stemmen niet optimistisch. Bij aanvang van dit initiatief beaamden alle landen dat goede datacollectie nodig is om echt wat te doen aan de ellendige situatie van de Roma. De deelnemende landen beloofden zich in te zetten voor alternatieve manieren om gegevens boven water te krijgen. Er is zo goed als niets gebeurd, zo blijkt uit het al eerder genoemde OSF-rapport en analyses van onder meer de Decade Watch, een groep van Roma-activisten die de vooruitgang van de Decade bijhouden.

Decade of Roma Inclusion

De Decade of Roma Inclusion, ofwel het ‘tienjarige plan voor Roma-integratie’ is een initiatief van twaalf Europese landen binnen en buiten de Europese Unie om de sociaaleconomische status en integratie van Roma te verbeteren. Het initiatief werd gelanceerd in 2005 en heeft als eindpunt 2015. De landen die eraan meedoen zijn Albanië, Bosnië, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Macedonië, Montenegro, Roemenie, Servië, Slowakije en Spanje.

Elk land ontwikkelde een actieplan met specifieke doelen op de gebieden onderwijs, werkgelegenheid, gezondheid en huisvesting. Partners in de Decade waren onder meer de Wereldbank, het Open Society Institute, de UNDP (United Nations Development Program), de Raad van Europa, en diverse mensenrechten- en Roma-organisaties. De Europese Unie is er zijdelings bij betrokken.

Volgens Roma-activisten en onderzoekers is de Decade een fiasco. Uit observaties van de Decade Watch, een groep van Roma-activisten die de Decade volgen, was er in 2010, vijf jaar na lancering, nog nauwelijks wat gebeurd.

‘Ik geloof werkelijk dat de Decade een mislukking is’, vertelde Gelu Duminica, uitvoerend directeur van Impreuna Agency for Community Development, een Roemeense Roma-organisatie in juli 2011 aan journalisten van het gerenommeerde persbureau BIRN. ‘Het effect in de EUlidstaten is zo goed als nul. En zelfs als je er vanuit gaat dat het een instrument is voor ngo’s om beter te kunnen lobbyen is de impact minimaal.’ Terwijl de Europese Unie slechts zijdelings betrokken is geweest bij de Decade, vrezen verschillende Roma-activisten dat het nieuwe Europese Kader voor Roma-strategieën op precies hetzelfde gaat uitdraaien.

Kosten en baten

En nu zijn het dus de FRA en organisaties als de UNDP en de Wereldbank die de gegevens binnenhalen. De Wereldbank nam in 2010 alvast een voorschot op de uitkomsten met een sociaaleconomische analyse van de kosten en baten van de integratie van de Roma in Bulgarije, Tsjechië, Roemenie en Servië. Doordat hun Romaminderheid niet geïntegreerd was zouden ze meer dan 7,7 miljard euro verliezen aan arbeidsproductiviteit en belastinginkomsten. Hiermee ondersteunt de analyse, toevallig of niet, de nieuwe invalshoek van het Europese kader voor nationale Romastrategieën.

Opmerkelijk is dat de analyse gebaseerd is op een combinatie van resultaten van enquêtes gehouden onder 222 zogenaamde stakeholders plus nationale gegevens die uit onderzoeken naar Roma-huishoudens kwamen. Maar die nationale gegevens waren toch niet betrouwbaar? ‘De studies die in de betreffende landen naar Roma-huishoudens zijn gedaan waren uitzonderingen’, e-mailt een onderzoeker van de Wereldbank desgevraagd. Het betekent geenszins dat er ineens wel voldoende cijfers zijn over Roma en hun leefomstandigheden zijn.

‘In principe zouden alle analyses, ook deze van de Wereldbank, beter kunnen als meer gegevens voor handen waren’, zegt ook commissiewoordvoerder Matthew Newman.

Om beleidmakers in de lidstaten te helpen hun beleid evidence based te maken, voerde de FRA, samen met de UNDP en de Wereldbank daarom ook een pilootproject uit om te kijken naar specifieke methodes om gegevens over Roma te verzamelen. De lidstaten zouden van deze methodes gebruik kunnen maken.

Een wettelijke verplichting om dat te doen is er evenwel niet. En dat geldt ook voor de toepassing van de FRA-gegevens die uit lopende onderzoeken komen. Maar Eva Sobotka is optimistisch. ‘Mijn ervaring is dat landen wel steeds vaker van onze onderzoeken en data gebruik maken.’

Ondertussen waarschuwen Roma-experts en politici om niet teveel belang te hechten aan de cijfers. ‘Betere gegevens verzamelen is belangrijk’, zegt Jan Marinus Wiersma. Maar het gemis eraan mag nooit een excuses zijn om niet te handelen. Niet voor de lidstaten, maar ook niet voor de Europese Commissie. ‘We weten waar en hoe de Roma leven. Die context moet zo snel mogelijk vertaald worden in oplossingen.’

Dit project kwam tot stand met financiële steun van het Fonds Pascal Decroos.

(bron: www.mo.be)

40 Bulgaarse gerechten van 20 bijzondere Bulgaren

Het eerste Nederlandstalige kookboek met Bulgaarse gerechten.
De opbrengst gaat naar gehandicapte jongeren in Bulgarije.

Bijzonder Bulgarije
De Bulgaarse keuken is beïnvloed door vele verschillende culturen: Ottomaanse, Griekse, Servische. De Bulgaren hebben al deze invloeden verwerkt en er een eigen smaak aan gegeven. Ze voegden er sirene (witte fetakaas) of Bulgaarse yoghurt aan toe. Dat maakt de Bulgaarse keuken bijzonder. In 40 Bulgaarse recepten van 20 bijzondere Bulgaren staan tal van recepten om zelf deze smaakvolle Bulgaarse gerechten te maken.
Bijzondere Bulgaren
In dit boekje worden tevens 20 bijzondere Bulgaren geportretteerd, kinderen en jongeren met een verstandelijke of lichamelijke beperking of jongeren die om andere redenen zorg nodig hebben. In het rehabilitatie- en integratiecentrum Society for all in Dalbok Dol, Centraal Bulgarije worden ze liefdevol en met respect opgevangen. Het centrum in bijzonder in zijn soort. In Bulgarije komen veel van deze kinderen en jongeren nog vaak terecht in grote tehuizen, waar aan alles een gebrek is, bovenal aan individuele aandacht. In dit centrum krijgen ze dat wel. De jongeren worden gestimuleerd om creatief bezig te zijn: er zijn regelmatig workshops schilderen of beeldhouwen
Het centrum heeft het financieel niet gemakkelijk. Bulgarije is het armste land van de Europese Unie en er is weinig geld voor kansarme kinderen. Het kan 20 graden vriezen in Bulgarije. De afgelopen jaren was er in de vertrekken van de jongeren geen centrale verwarming. En er was een permanent gebrek aan materialen om te kunnen schilderen, tekenen of pottenbakken. Met de opbrengst van dit boekje wil de leiding een goede verwarmingsketel kopen en investeren in teken- en schildermaterialen en klei.
40 Bulgaarse recepten van 20 bijzondere Bulgaren
Klapwijk & Keijsers Uitgevers
Amersfoort, 2012
ISBN: 9789490217365
€ 9,95
--

U kunt het boekje
40 Bulgaarse recepten van 20 bijzondere Bulgaren
bestellen door € 9,95 + € 2,00 (portokosten) = € 11,95 over te maken op rekeningnummer 825263913 tnv A. Tobé, o.v.v. Kookboekje. Voor het buitenalnd:
Iban: NL 59RBRB0825263913
BIC: SNSBNL2A
Zet duidelijk naam en adres erbij en het boekje wordt zo snel mogelijk toegestuurd.
Wilt u het boek in Bulgarije afhalen, dan kan dat ook. Stuur dan een mail naar: bulgaarskookboek@gmail.com

Monday, 25 February 2013

Werknemers op grondgebied leidt niet tot vaste inrichting… Weer goed nieuws.


Een tijdelijke tewerkstelling in België geeft niet onmiddellijk aanleiding tot een belastbare aanwezigheid van de buitenlandse onderneming in België. Zelfs wanneer de buitenlandse onderneming reeds een vaste inrichting heeft in België, zijn de winsten toerekenbaar aan de tijdelijke krachten niet noodzakelijk belastbaar in België. Dit is opnieuw een opmerkelijke stellingname van de Dienst Voorafgaande Beslissingen  (Voorafgaande beslissing nr. 800.028 van 1 april 2008).

Het voorwerp van de aanvraag
De buitenlandse vennootschap gevestigd in een land waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft afgesloten, stuurt regelmatig werknemers naar haar Belgische onderaannemers (niet-gelieerde ondernemingen) voor de productie van de goederen die zij in België verkoopt. Deze werknemers staan de onderaannemers bij in het productieproces door het geven van training, begeleiding, trouble shooting en andere ondersteunende werkzaamheden.
Eén personeelslid van de buitenlandse vennootschap verblijft permanent in België voor meerdere jaren. Hij oefent zijn werkzaamheid uit in de gebouwen van de verschillende onderaannemers.
Naast het permanente personeelslid stuurt de vennootschap ook personeelsleden naar België op tijdelijke basis (enkele dagen of weken).
Ook zij voeren hun werkzaamheden uit in de gebouwen van de onderaannemers. De tijdelijken kunnen allen bij elkaar worden beschouwd als het equivalent van twee full-time medewerkers in het eerste jaar, één full-time medewerker in het tweede jaar, minder dan één full-time medewerker in het derde t/m vijfde jaar om zo vervolgens af te bouwen tot een half-time medewerker in het zesde jaar.
De kernvraag van de rulingaanvraag is of A ingevolge het voorgaande kan worden geacht in België over een vaste inrichting te beschikken.
Het belang van de aanvraag
Het al dan niet aanwezig zijn van een vaste inrichting heeft niet alleen invloed op de ‘hoeveelheid’ winst die mag worden belast in het verdragsland, de identificatie van een vaste inrichting heeft ook gevolgen op het vlak van de persoonlijke belastingtoestand van de in de vaste inrichting werkzame personeelsleden. Hun loon zal immers ten laste zijn van een in de werkstaat gelegen vaste inrichting, waardoor dat loon aldaar ook belastbaar is.
De beslissing van de Dienst Voorafgaande Beslissingen
Vaste werknemer
Zoals te verwachten was, oordeelt de DVB dat de permanente werknemer van de buitenlandse vennootschap een vaste inrichting vormt in België. Hij beschikt immers op een ‘quasi permanente’ basis over een kantoor bij de Belgische onderaannemers.
Deze beslissing ligt volkomen in de lijn van wat kon worden verwacht. De vaste werknemer vormt immers door zijn permanente aanwezigheid in de bedrijfsgebouwen van de onderaannemers, een ‘materieel aanknopingspunt’ voor de buitenlandse onderneming met België.
Tijdelijke werknemer
Wat de tijdelijke werknemers betreft, is de DVB van oordeel dat zij geen vaste inrichting van de buitenlandse vennootschap uitmaken, omdat :
-  er geen specifiek geografisch aanknooppunt bestaat : de tijdelijke werknemers kunnen niet op een welbepaalde plaats binnen de gebouwen van de onderaannemers worden gelokaliseerd; zij opereren van op de "werkvloer";
-  de buitenlandse vennootschap ook niet de beschikking heeft over een bedrijfsinrichting in België : de betrokken werknemers oefenen hun werkzaamheden uit binnen de bedrijfsgebouwen van de onderaannemers zonder over een formeel gebruiksrecht te beschikken;
-  de activiteiten uitgevoerd door de tijdelijke werknemers kwalificeren als zgn. "voorbereidende of hulpwerkzaamheden".
Opmerkelijk goedgunstige beslissing
De beslissing van de DVB is zeer pragmatisch, en goedgunstig.
In het licht van de laatste versie van de OESO-Commentaar en de internationale jurisprudentie is de stellingname van de DVB dat de tijdelijke werknemers buiten het toepassingsgebied van de vaste inrichtingsdefinitie vallen, immers alles behalve evident.
Eerst en vooral moeten we opmerken dat we onderzoeken of er een materiële vaste inrichting aanwezig is. Van een personele vaste inrichting kan geen sprake zijn omdat geen enkele van de door de buitenlandse vennootschap naar België uitgezonden werknemers beschikt over een machtiging om voor haar bindende overeenkomsten in België af te sluiten.
Het bestaan van een materiële vaste inrichting (art. 5, § 1 DBV) veronderstelt dat cumulatief aan drie voorwaarden is voldaan :
(i) de buitenlandse onderneming moet in België een bedrijfsinrichting ter beschikking hebben;
(ii) er moet een voldoende graad van permanentie zijn;
(iii) de buitenlandse onderneming moet in of via de bedrijfsinrichting een deel van haar activiteiten uitoefenen.
De DVB is van oordeel dat aan de eerste voorwaarde niet is voldaan. Hij wijst op het gebrek aan een specifieke ruimte waarin de 'tijdelijke' werknemers hun activiteiten kunnen uitoefenen en verwijst naar gezaghebbende doctrine die gewag maakt van een noodzakelijk (juridisch afdwingbaar) recht om over de bedrijfsinrichting te kunnen beschikken, wat in in casu niet het geval is.
Net dat is in strijd met de gangbare doctrine ter zake.
Geldende doctrine
Bedrijfsinrichting
De rechtsleer is van oordeel dat een bedrijfsinrichting geen specifieke ruimte hoeft te zijn. Wanneer de buitenlandse onderneming voor de uitoefening van haar werkzaamheden geen dergelijke ruimte nodig heeft, kan er toch sprake zijn van een vaste inrichting. Dit kan bv. het geval zijn wanneer die onderneming geregeld in de andere staat gebruikmaakt van een bepaalde (stand)plaats, die niet altijd dezelfde hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een marktkramer (Com.OESO, art. 5, nr. 4 en 4.1).
In casu vervullen de tijdelijke werknemers hun taak binnen de gebouwen van de onderaannemers. Deze werkvloer betreft per definitie en steeds een geografisch afgebakend gebied. Het vormt hun spreekwoordelijke uitvalsbasis of actieterrein. In de heersende doctrine komt dit principieel in aanmerking voor de kwalificatie als ‘bedrijfsinrichting’.
Beschikking
De buitenlandse onderneming moet ook de beschikking hebben over de kwestieuze bedrijfsinrichting. Deze beschikking moet feitelijk worden beoordeeld (OESO-Commentaar op art. 5, randnummer 4.1.). Er wordt uitdrukkelijk gestipuleerd dat het niet noodzakelijk is dat de buitenlandse onderneming eigenaar of huurder is van de betrokken bedrijfsinrichting.
In de OESO-Commentaar wordt het voorbeeld gegeven van een schilder die gedurende twee jaar drie dagen per week schilderwerken uitoefent in het kantoorgebouw van zijn cliënt. Zijn aanwezigheid in dat gebouw, alwaar hij zijn beroepsactiviteit daadwerkelijk uitoefent, maakt dat aan het vereiste feitelijk gebruik van de bedrijfsinrichting is voldaan (Com.OESO, art. 5, nr. 4.5.).
De toepassing van de huidige doctrine wat betreft de vereiste beschikkingsmacht op de casus leidt tot de conclusie dat er een beschikking is. Het gebruik van de werkvloer kan immers niet worden verhinderd zonder de toestemming van de buitenlandse vennootschap ingevolge contractuele bepalingen, zodat er in hoofde van de buitenlandse vennootschap wel degelijk van een bestendig gebruik kan worden gesproken.
DVB zet stap terug in de tijd
Gelet op het voorgaande, dient besloten te worden dat de DVB met deze beslissing een stap terugzet in de tijd. De doctrine waarop de DVB zich steunt is verouderd, want gebaseerd op oude Duitse rechtspraak van het Bundesfinanzhof waarin het bestaan wordt vereist van een juridisch gewaarborgd gebruiksrecht.
Winsttoerekening
Zoals hiervoor vermeld weerhoudt de DVB enkel een vaste inrichting wat betreft het permanente personeelslid.
De DVB eist niet dat een afzonderlijke boekhouding voor deze inrichting wordt gevoerd.
In principe wordt de winst bij gebrek aan bewijskrachtige boekhouding vastgesteld op basis van de forfaitaire minimumwinsten (artikel 342, § 2 WIB 92 en artikel 182 KB/WIB 92).
In de hier besproken ruling doet de DVB dit niet, en aanvaardt zij dat het resultaat van de vaste inrichting op cost plus-basis kan worden bepaald. Als kostenbasis wordt uitgegaan van het reële brutosalaris (bonus inbegrepen) verhoogd met een jaarlijks forfait van 15 % ter dekking van de jaarlijkse indirecte kosten (firmawagen, PC, gsm, etc.). Op deze kostenbasis wordt vervolgens een winstopslagpercentage van 10 % toegepast.
Deze manier om de winst vast te stellen bevestigt nogmaals de pragmatische aanpak van de DVB.
Conclusie
Het ‘vaste inrichtingsrisico’ dat gepaard gaat met het uitzenden en het ter beschikking stellen van werknemers is niet onaanzienlijk.
De beoordeling van dit risico is in essentie een feitelijke aangelegenheid.
Uit de hier besproken recente ruling blijkt dat de DVB de zaken zeer pragmatisch bekijkt, wat alleen maar kan worden toegejuicht.

dienstverlening met betrekking tot aankoop Bulgaars onroerend goed.


·          Onderzoek van het onroerend goed in verband met bepaalde bezwaren (hypotheek, beslag etc.).
 
·          Opmaken van verschillende soorten verdragen en juridische documenten (zoals volmachten, testamenten, verklaringen etc.).
 
·          Schriftelijke juridische consultaties.
 
·          Onderzoek naar de actuele toestand van vennootschappen.
 
·          Registratie bij de Bulgaarse belastingdienst.
 
·          Aanvragen van een vergunning tot permanent verblijf op het grondgebied van Republiek Bulgarije (Certificate / ID card (5 years) voor onderdanen van de Europese Unie).
 
·          Aanbieden van juridische diensten in verband met de bevestiging van een eigendomsrecht (inclusief een informatie van het register van de onroerende goederen).
 
·          Vertaling en legalisatie van documenten uit en in het Nederlands door beedigde tolken. accountantsdiensten (jaarrekening, registratie volgens de Wet voor BTW, verklaringen over roerende en onroerende goederen in de plaatselijke gemeentes).
 

Europese Hof van Justitie i.v.m. Bulgaaarse werknemers


Bedrijven in Nederland, die tijdelijk gebruik willen maken van Bulgaarse of Roemeense werknemers, moeten daarvoor een werkvergunning aanvragen. Ten onrechte, vindt de Europese Commissie (EC). De Commissie gebiedt Nederland een eind te maken aan de ongerechtvaardigde beperking van de detachering van werknemers.
Op grond van de Nederlandse regelgeving moeten bedrijven voor sommige werknemers werkvergunningen aanvragen, voordat zij tijdelijk in Nederland gedetacheerd kunnen worden. Dit geldt voor werknemers uit Bulgarije en Roemenië en ook voor werknemers uit landen buiten de EU, die legaal in de lidstaat van hun werkgever wonen en werken.

Europese Hof van Justitie

De EC is van mening dat deze eis om een werkvergunning aan te vragen een inbreuk is op de verdragsbepalingen, die het vrij verrichten van diensten regelen. Het dagelijks bestuur van de EU heeft dat aan Nederland laten weten. De EC eist binnen twee maanden een bevredigend antwoord van Nederland. Blijft dat uit, dan stapt de Commissie naar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Nb: Inwoners van Roemenie en Bulgarije, sinds 2007 lid van de Europese Unie, hebben voorlopig nog een werkvergunning nodig om hier te werken. Dat heeft de Kamer in 2008 minister Donner van SZW afgedwongen, omdat er nog veel problemen zijn met uitbuiting en slechte huisvesting van Oost-Europese arbeidsmigranten.

Belgian Bulgarian Partners: bedrijfsovernames


Wij hebben steeds een ruim aanbod Bulgaarse vennootschappen in voorraad.
OD en OOD voor de meeste uiteenlopende doeleinden.
Reeds  bestaande vennootschappen met ALTIJD een correcte boekhouding.

Vraag onze lijst met beschikbare vennootschappen.
Of bel tijdens de kantooruren van 9.00 uur tot 17.00 uur voor Vlaanderen op 0032. 484 413 737

taxandlawconsult@gmail.com

Bemiddeling in bedrijfsovername of fusie van bedrijven

…is een dienst die Belgian Bulgarian Partners  aanbiedt.
Het is een manier om partijen (koper/verkoper) samen te brengen, waarbij een neutrale derde, de mediator, de partijen helpt om tot een wederzijds aanvaarbare koop te komen. De mediator zal nooit zelf een beslissing opleggen. De mediator helpt mee met de partijen om oplossingen uit te werken.

De mediator heeft als voornaamste taak de communicatie tussen de partijen te structureren en te bevorderen.  De mediator zal oog hebben voor de lange termijn relatie.  De mediator zal streven naar een situatie waarbij beide partijen voordeel hebben.

Als er een akkoord tot stand komt, zal de mediator dit op papier zetten.

Wij garanderen:
Absolute geheimhouding, neutraliteit en een professionele behandeling van uw zaak.

Personen of bedrijven die zich bij ons aanmelden en die bij ons enig vermoeden, wekken van witwassen van geld of een vermoeden van financiering van terrorisme in uitvoering van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme bestemd voor ondernemingen en personen beoogd in artiekel 2 van de wet zijn bij Belgian Bulgarian Partners niet welkom.

Belgian Bulgarian Partners: projectmanagement


PROJECTMANAGEMENT
Het fundament van een goed project!
Hoe kan Belgian Bulgarian Partners hierbij helpen? 
*Onze basisregels
- gedetailleerde en duidelijke contracten tussen alle betrokken partijen
- 100% inzet op alle niveau’s gaande van de werkman op de vloer tot de manager in zijn kantoor
- kleinschaligheid, wat de slaagkans verhoogt
- een methodische aanpak zodat op vragen als: mensen – middelen – budget – risico’s … steeds een antwoord kan gegeven worden
- projectmatig werken: een project is een onderneming en moet als dusdanig geleid en opgevolgd worden
* Onze aanpak
- Wij kunnen uw project uitschrijven – verkopen en opstarten - plannen en aanpassen – controleren en afsluiten.
- Alle fasen van uw project, van begin tot einde, worden samen met u overlopen waarbij onze focus ligt op planning – risico – kwaliteit en communicatie.
- Wij doen voor u de volledige uitwerking gaande van een economische haalbaarheidsstudie tot contacten voor financiering en zelfs de volledige coördinatie op de werf. 
Wij bieden u voldoende kennis en ervaring om uw project vlot te laten verlopen.
Contacteer ons gerust voor meer informatie want uiteindelijk is het de bedoeling om een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag: wat wilt u en wat verwacht u van ons om dit te bereiken?

Belgian Bulgarian Partners: projectbegeleiding


PROJECTBEGELEIDING

Waarom kiezen voor Belgian Bulgarian Partners als partner voor uw projectbegeleiding ?

  1. Onze ervaring en die van ons toegewijd en zeer professioneel, meertalig personeel in Bulgarije.
Starten in een  vreemd land is niet gemakkelijk.
Wij kunnen helpen met alle aspecten, of het nu gaat om wet- en regelgeving, ondoorzichtige lokale gebruiken, belastingen, accountancy of financieel advies.

  1. Onze service, volledig ten dienste en op maat van de klant.
Want daar draait het om bij ons: wat vraagt de klant – hoe kunnen wij aan zijn zakelijke behoeften voldoen.
Van een eerste uitwisseling van ideëen tot het opzetten van een actieplan, het zoeken naar geschikte locaties, het voorbereiden van uw zakenreis naar Bulgarije… dat alles valt bij ons onder de noemer “dienstverlening”.
Dat alles is onze taak in samenspraak met de klant.

  1. Ons succes, het resultaat van onze sterke punten:
-          de kwaliteit die wij leveren. Liever geen werk dan half werk.
-          de goede relatie met onze klanten, wat essentieel is voor een geslaagd project.
-          een vlotte communicatie zodat er samen antwoorden en oplossingen gevonden worden.
-          duidelijke afspraken, een eerlijke briefing over het project en betaalbare diensten.

Nog niet helemaal overtuigd? Bel ons of mail ons!
Wij staan klaar met het beste advies voor u, onze Klant! 

Bulgarian businesses


Bulgarian businesses - the most optimistic in Europe

Representatives of Bulgarian businesses are the most optimistic among their EU colleagues in their expectations for the economy next year, showed a survey of Bulgarian Chamber of Commerce and Industry (BCCI) presented today. It is part of the traditional survey of the Association of European Chambers of Commerce and Industry (Eurochambres). The conclusions about Bulgaria were based on nearly 600 companies, whose responses placed our country in the leading position in terms of optimism.

Some 57.2% of the respondents said they expected an improvement in the business climate next year. This answer ranked our country first in this respect. Behind us are Sweden, Turkey, Romania and Malta. However, entrepreneurs in Bulgaria, like most European managers, expressed reservations as to their expectations for an increase in the employment rate and investments in 2012.

However, BCCI’s experience in this survey has shown that optimistic expectations are being realised but not for all companies. “Entrepreneurs remain largely optimistic in general, hoping to implement their business ideas in a transparent environment and fair business conditions,” said BCCI’s President Tsvetan Simeonov.

According to the survey, nearly 60% of the companies said they expected growth in the proceeds from sales abroad next year. Less than 30% believe that proceeds will remain the same as this year and 13% of the respondents expect a decrease

Bulgarije algemeen (economie)


Bulgarije behoort tot werelds grootste producenten van bepaalde landbouwproducten: anijs, zonnebloempitten, granen, frambozen, schapenmelk, buffelmelk, asperges, tabak, chilipepers, geitenmelk, kersen, champignons.
Het toerisme in Bulgarije is een van de items bij te dragen aan het BBP. Elk jaar groeit het aantal bezoekers van Bulgarije. De meeste toeristen gaan naar of skigebieden of zomerverblijf, naar gelang het seizoen.
Vooruitzichten voor de ontwikkeling van het toerisme in het land zijn groot, omdat het land potentieel heeft voor natuurlijke, culturele en historische bezienswaardigheden. Volgens Natsiolniya Instituut voor de Statistiek in 2010 Bulgarije is een bestemming voor ontspanning en recreatie van 8.374.034 mensen. Ter vergelijking, in 2007 waren dat 7 700 000 mensen.
Hoewel Bulgarije heeft een kleine reserves van aardgas en aardolie, zijn goed ontwikkelde energiesector speelt een belangrijke rol in de Balkan. Strategische ligging land maakt het een belangrijk gebied voor de transmissie en distributie van aardgas en aardolie van Rusland naar West Europa en andere Balkanlanden.
In termen van elektriciteit per hoofd van de bevolking, Bulgarije is de grootste producent en exporteur van elektriciteit in de Balkan schiereiland. In de stadt Kozloduy bevindt zich een kerncentrale.
Het grootste deel van de elektriciteit wordt door thermische centrales geproduceerd. In Maritza Iztok zijn de grootste elektriciteitscentrales in Zuidoost-Europa.
Waterkrachtenergie is ook goed ontwikkeld.
Bulgarije is snel ontwikkelende en hernieuwbare energiebronnen, vooral wind- en zonneenergie.

Company Bulgaria


•             Private Liability Company ‘Druzhestvo s ogranichena otgovornost’ (OOD)
One or more natural legal bodies is/are authorised to establish a private liability company, in which they are liable for the amount of their capital deposit. The founders are collectively liable for any damage caused during the company’s establishment, if they have not taken due precautions. Foreign (legal) bodies too can establish an OOD. For a private company, the minimum sum has been determined at 5,000 leva (a little over 2,500 euro). It will comprise shares of the company’s partners and no share may be smaller than 10 leva (about 5 euro). A minimum of 70 percent of the capital must be deposited at the time of the establishment of the company. New partners will be proposed in the general meeting in a written request. The decision to accept any partners should be registered in the Commercial Register.

•             Public Limited Company ‘Aktsionero druzhestvo’ (AD)
A public limited company (plc) is a company the capital of which is divided into shares. The company is liable for its creditors and its possessions.  Here the shareholders are only liable for the deposited amount. Foreign (legal) bodies too can establish a plc. The minimum amount for the establishment of a plc listed on the stock exchange is 100,000 leva (about 51,000 euro) and for a private plc 50,000 leva (a little over 25,000 euro). A minimum of 25 percent of the capital must be deposited at the time of the establishment of the company and there must be a minimum of two shareholders. This legal form requires a yearly balance sheet and annual accounts to be drawn up.


•             General Partnership
Comparable to the Dutch VOF (general partnership). A General Partnership is a company established by two or more people with the aim to conduct commercial transactions under a joint name. Foreigners may only take part in a general partnership if they are residents in Bulgaria. There is no minimum capital required.

•             Limited Partnership
A limited partnership is a particular kind of general partnership. In this partnership form there are one or more managing partners and one or more silent partners. The latter only contribute capital and are also called limited partners. The managing partner then is the limited partner, who is authorised to act for the partnership. Like the shareholders of a plc, limited partners are only liable for the capital they invest. They are not authorised to act for the company. If they do anyway, they will be liable for all debts, just like the managing partners.


•             Sole Proprietorship (ED)
Any Bulgarian resident is allowed to register as sole proprietor. The sole proprietor, however, is not a legal body and the owner personally has the full liability. Foreign investors may establish a sole proprietorship if they have permanent residency. They are not required to establish a company. In order to be able to acquire real estate and licences, permanent residency is required. Also for the award of contract for Bulgarian government institutions, permanent residency is recommended.

•             Branch or representation
This company form can be established by foreign natural- or legal persons and it represents the mother company in the Bulgarian market. Any such subsidiaries may not themselves be active in production or trade. They need to be registered with the Chamber of Commerce, but they are not formal legal bodies.

Sofia, de hoofdstad van Bulgarije


In het westen van Bulgarije, aan de voet van de berg Vitosha, en zo’n 2 uur 20 minuten uur vliegen vanaf Brussel, ligt Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. Met zijn 2,4  miljoen inwoners is het tevens de grootste stad van het land en een levendige en bruisende metropool. Het is een stad met moderne ambities. Toerisme is er één van. Ook vanuit Belgie wil men graag meer belangstelling. Sofia is een stad van uitersten, en dat uit zich op vele gebieden. De stad bevindt zich, net als veel andere voormalige Oostbloksteden, op de grens tussen oud en nieuw, mooi en lelijk en armoede en rijkdom. Wat tot interessante taferelen en inzichten leidt.

De hoofdstad van Bulgarije, Sofia, heeft veel bezienswaardigheden uit zoveel verschillende tijden zo dicht bij elkaar (op loopafstand). De manier van bouwen in Sofia is op zijn zachtst gezegd fascinerend. Zo staat de Sveti Petka, Samarddzijska-kerk (begin deze jaartelling) midden in een rotonde. Om de kerk heen zijn verschillende winkeltjes gevestigd waarin drank, eten en soeveniers verkocht worden. En om de Sveti Georgi-kerk (4de eeuw) is een hotel (Sheraton Sofia Hotel Balkan) gebouwd. Bulgaren weten grond efficiënt te benutten en daarbij oudheden te sparen. Pracht en praal o.a. bij het gouden dak van de Alexander Nevski-kathedraal en de Sveti Sofia-kerk. Ook het interieur van de Nedelja-kerk is rijkelijk van goud voorzien. De buitenkant van deze kerk zou ik echter eerder als sober bestempelen. Ook het nationaal historisch museum is een bezoekje waard. Thracische goud en zilverschatten, behorend tot de oudst bekende ter wereld, worden hier tentoongesteld. Ook zijn er vele recentere opgravingen te bewonderen, o.a. uit de Griekse en Romeinse tijd. Een apart deel van het museum is gewijd aan de relatie tussen de Bulgaren en de Turken, met name van tijdens de Turkse bezettingen. Nadeel van dit prachtige museum is dat niet alle tentoongestelde voorwerpen van Engels onderschrift zijn voorzien. Soms is het moeilijk te achterhalen waar je eigenlijk naar aan het kijken bent. 

Flaneren op de boulevards Op het gebied van winkelen en uitgaan is Sofia een absolute topper. Zo zijn er niet alleen tal van leuke en moderne winkeltjes, sfeervolle restaurants en hippe clubs, ze zijn ook nog eens goed betaalbaar. Waar vergelijkbare steden als Praag en Budapest inmiddels worden overlopen door westerse toeristen, met de onvermijdelijke prijsstijgingen van dien, is Sofia nog een goed bewaard geheim, waar je naar westerse maatstaven voor een habbekrats nog volop kunt uitgaan en winkelen. Niet te missen winkelstraat is de Vitosha Boulevard in het hart van het centrum, waar je werkelijk alle grote merken kan vinden en je heerlijk kunt flaneren. Aan te raden is om ook eens zo af en toe een zijstraat in te slaan, waar je nog veel en veel meer winkels vind. Rondom de Alexander Nevski Kathedraal is een leuke antiek markt. Hier worden veel antieke dingen, maar nog meer nep-oude dingen, voor een prikje van de hand gedaan. Sieraden, oude muntjes, leger attributen, je kan het zo gek niet bedenken of het is te koop.

Op culinair gebied is er in Sofia een hoop te beleven. Restaurants en cafetaria’s zijn er in overvloed en ze bieden een keur aan gerechten. Opvallend is de overvloed aan pizzeria’s. Je kunt werkelijk op elke straathoek terecht voor een 'slice of pizza', en dat voor maar 1 Lev. Voor authentieke Bulgaarse gerechten kun je terecht bij de goed betaalbare restaurantketen van Happy’s, die je door het hele land vindt. Begin de maaltijd met een traditionele Shopska salade (tomaat, komkommer en fêta kaas) en de nationale drank Rakia (een soort brandewijn). Verder zijn traditionele gerechten als Tarator (koude komkommersoep) en Kiselo mliako (Bulgaarse yoghurt) niet te versmaden. Let wel, ook de vele pizzarestaurants hebben de standaard Bulgaarse gerechten op de kaart. Voor fooien geldt 10 procent van de totale rekening. In restaurants en in café’s is het de gewoonte om wat wisselgeld te laten liggen. Leuk authentiek restaurant in de oude watermolen bij Dragelevski bij de vitosha berg. Compleet met volksdansen.
Als je na een dag winkelen nog genoeg puf hebt om het uitgaansleven van Sofia te verkennen moet je dat zeker niet nalaten. Er is ook op dat gebied heel veel te beleven. Er is een grote verscheidenheid aan bar’s, café’s en discotheken, maar ook casino’s en nachtclubs zijn er in de binnenstad. Voor een avondje uit met de populaire chalga muziek (de nationale folk muziek in een modern jasje) op de achtergrond kun je terecht in de Nai club (Narodno sabranieplein 22), voor het meer commerciële werk bij bijvoorbeeld El Corazon (Graf Ignatievstraat 12). Voor de liefhebbers van alternatieve muziek én muzikanten is O-shipka ( Shipkastraat 11) een zeer geschikte plek. En dit is uiteraard nog maar een kleine greep uit het grote aanbod.

Als je van plan bent om Bulgarije te bezoeken is het raadzaam je enigszins in het cyrillisch (het alfabet en schrift van de Bulgaren) te verdiepen. Taal en tekens lijken in eerste instantie nogal ingewikkeld en verwarrend, maar zijn voor wie bereid is er een beetje studie van te maken toch redelijk logisch en goed te volgen. Enige kennis van het schrift zal in elk geval het verblijf aanzienlijk vergemakkelijken. Zeker omdat er relatief weinig zaken in het Engels zijn vertaald en lang niet iedereen de Engelse taal machtig is. Dat geldt zeker voor de oudere generatie. Wie in het Engels een praatje wil maken of een vraag wil stellen heeft daarom de meeste kans op succes door voornamelijk jonge mensen aan te spreken.

De Bulgaarse munteenheid is de Lev, meervoud Leva. De officiële afkorting van de Lev is BGN. Je kunt overal in Bulgarije pinnen of geld wisselen bij een van de vele wisselkantoren of banken. Bekijk echter wel eerst kritisch de koers (officieel ca. 196 Lev voor 100 Euro, 100 Lev voor ca. 51 Euro. De meeste in Europa gangbare pin- en creditcards zijn te gebruiken. Het openbaar vervoer in Bulgarije is goed geregeld. Er zijn trams, bussen en trolleybussen in bijna alle steden. In Sofia rijdt sinds sinds kort ook de metro. Tickets voor de trams, metro’s en bussen kun je kopen bij de kiosk en de krantenwinkel. De tickets moet je in het voertuig 'perforeren'. In sommige gebieden van Bulgarije moet je in de bussen eerst gaan zitten, de conducteur komt dan langs om kaartjes te verkopen. Het openbaar vervoer rijdt dagelijks van 5 uur ’s ochtends tot 11.30 uur ’s avonds voor bussen, 12.30 uur voor trams en metro.

Bulgaria information sites



Externe link www.government.bg– Government of the Republic of Bulgaria
Externe link www.mee.government.bg– Ministry of Economics and Energy
Externe link www.minfin.bg– Ministry of Finance
Externe link www.mzgar.government.bg– Ministry of Agriculture and Forestry
Externe link www.mtc.government.bg- Ministry of Transport
Externe link www.moew.government.bg – Ministry of The Environment and Water
Externe link www.mrrb.government.bg– Ministry of Regional Development and Public Works
Externe link www.bnb.bg – Bulgarian National Bank
Externe link www.aeaf.minfin.bg – Agency for Economic Analysis and Prospects
Externe link www.nsi.bg– National Institute of Statistics
Externe link www.bepc.government.bg– Bulgarian MKB Promotional Agency
Externe link www.priv.government.bg– Privatisation Agency
Externe link www.bcci.bg- Bulgarian Chamber of Commerce and Industries
Externe link www.bia-bg.com – Bulgarian Industrial Association
Externe link www.investbg.government.bg- Bulgarian Investors Agency
Externe link www.biforum.org– Bulgarian Investment Forum
Externe link www.ced.bg– Centre for Economic Development