CIRC
08.11.93/1
Circulaire
nr. Ci.R9.Bulgarije/401.452 dd. 08.11.1993
Bull. nr.
733
DUBBELBELASTINGVERDRAG
Bulgarije
Aan alle ambtenaren van de niveaus 1 en 2
I. Inleiding
a) Belangrijke
data
Ondertekening van de Overeenkomst : 25 oktober 1988.
Goedkeuring : Wet van 9 juli 1991. Publicatie : BS van 28 december 1991 (V
2151) (Bull. 713). Uitwisseling van de akten van bekrachtiging : 13 november
1991. Inwerkingtreding : 28 november 1991.
b) Toepassing in
Belgie
De overeenkomst vindt toepassing :
op de bij de bron verschuldigde belastingen op inkomsten
toegekend of betaalbaar gesteld na 31 december 1991;
op de andere dan bij de bron verschuldigde belastingen op
inkomsten van belastbare tijdperken die eindigen op of na 31 december 1991
(aanslagjaren 1992 en volgende).
II. Algemene kenmerken
De Overeenkomst beoogt voornamelijk het vermijden van
dubbele belasting inzake bestaande of toekomstige belastingen naar het inkomen
en naar het vermogen die voor rekening van elke overeenkomstsluitende Staat
worden geheven.
De Overeenkomst stelt bovendien tussen de bevoegde
autoriteiten van de beide overeenkomstsluitende Staten de uitwisseling in van
inlichtingen die nodig zijn voor de juiste toepassing van de bepalingen ervan
en ook van al de bepalingen van de nationale wetten met betrekking tot de
belastingen waarop zij van toepassing is. Daarentegen voorziet zij niet in een
administratieve bijstand voor de invordering van de belastingen.
Aangezien de Overeenkomst een grote gelijkenis met de andere
door Belgie gesloten overeenkomsten vertoont, worden hierna alleen de
voornaamste of specifieke bepalingen ervan besproken.
III. Definitie van de uitdrukking "inwoner" (art.
1)
De aandacht wordt gevestigd op een belangrijke bijzonderheid
: natuurlijke personen die onderdaan ("plaatselijke personen") zijn
van Bulgarije worden als inwoners van Bulgarije beschouwd. Tijdens de
onderhandelingen werd inderdaad gepreciseerd dat volgens de Bulgaarse wetgeving
de Bulgaarse onderdanen, ongeacht hun woonplaats, in Bulgarije belastbaar zijn
op hun Bulgaarse inkomsten en eveneens op hun buitenlandse inkomsten die naar
Bulgarije worden overgemaakt.
Gelet op het feit dat in Belgie een inwoner-natuurlijke
persoon een Rijksinwoner is, zal een dergelijk natuurlijke persoon in bepaalde
gevallen als inwoner van beide overeenkomstsluitende Staten worden behandeld.
Om dit woonplaatsconflict op te lossen moet in de praktijk worden bepaald met
welke van beide Staten de persoonlijke en economische banden van de betrokkene
het nauwst zijn.
IV. Vermijding van dubbele belasting
A. Ondernemingswinst
1. Toewijzing van
het recht van belastingheffing
Winst van een onderneming van een overeenkomstsluitende
Staat - niet zijnde een landbouw- of bosbedrijf waarop art. 6 van toepassing is
of een luchtvaart-, een zeescheepvaart- of binnenscheepvaartonderneming in
internationaal verkeer waarop art. 8 of art. 9, naar het geval, van toepassing
is, noch een onderneming die wegvoertuigen in internationaal verkeer
exploiteert waarop art. 8 van toepassing is - is in de andere
overeenkomstsluitende Staat slechts belastbaar in zoverre zij aan een in die
andere Staat gelegen vaste inrichting kan worden toegerekend (art. 7, par. 1).
Deze regeling geldt eveneens wanneer een inwoner van een overeenkomstsluitende
Staat in de andere overeenkomstsluitende Staat een nijverheids- of
handelsbedrijf uitoefent in samenwerking met een ander persoon, daaronder
begrepen een inwoner van die andere overeenkomstsluitende Staat (art. 7, par.
7).
2. Definitie van
de vaste inrichting
De begripsbepaling van de vaste inrichting is grotendeels
aan het O.E.S.O.-modelverdrag ontleend. Er worde evenwel opgemerkt dat :
de deelneming die een inwoner van Belgie heeft in een
Bulgaarse gemengde vereniging (cf. 1. hiervoor), automatisch als een vaste
inrichting wordt aangemerkt;
er geen vaste inrichting is wanneer een op een handelsbeurs
of tentoonstelling uitgestalde voorraad goederen na afloop van die handelsbeurs
of tentoonstelling wordt verkocht (art. 5, par. 5, d).
3. Berekening van
de BNI/ven.
Ingevolge een zogenoemde clausule van de meest begunstigde
natie moet het tarief van de BNI/Ven. op de winst van een Belgische vaste
inrichting van een vennootschap die inwoner is van Bulgarije, worden beperkt
tot het normale tarief van de vennootschapsbelasting (art. 24, par. 2).
4. Zee-, binnen-
en luchtvaart en wegvervoer
Winsten die een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat
verkrijgt uit de exploitatie van schepen, luchtvaartuigen of wegvoertuigen in
internationaal verkeer, of nog uit de exploitatie van schepen die dienen voor
het vervoer in de binnenwateren zijn slechts in die overeenkomstsluitende Staat
belastbaar (art. 8 en 9).
Art. 19 van de Scheepvaartovereenkomst tussen de BLEU en
Bulgarije wordt in de Belgisch-Bulgaarse betrekkingen geschorst zolang deze
Overeenkomst van toepassing zal zijn (art. 29, par. 3).
5. Verbonden
ondernemingen
De Overeenkomst bevat niet de gewone bepaling waarin een
overeenkomstsluitende Staat uitdrukkelijk wordt toegestaan in de belastbare
inkomsten van de ondernemingen welke inwoner zijn van die Staat, de winst op te
nemen die door deze ondernemingen onrechtmatig werden overgemaakt naar
verbonden ondernemingen die inwoner zijn van de andere Staat.
Niets belet Belgie evenwel om in onderhavig geval de
bepalingen van zijn interne wetgeving inzake abnormale en goedgunstige
voordelen toe te passen.
B. Belastingheffing op roerende inkomsten in de bronstaat
1. Algemeen
Ingevolge de art. 10, 11 en 12 van de Overeenkomst zijn in
de bronstaat, onder bepaalde voorwaarden (zie d) hierna), de volgende
verminderingen of vrijstellingen van belasting van toepassing op dividenden,
interest en royalty's die aan inwoners van de andere Staat worden betaald :
a) Dividenden
:
De Belgische
roerende voorheffing of de Bulgaarse belasting, naar het geval, wordt beperkt
tot 10 % van het brutobedrag van de inkomsten;
b) Interest :
De Belgische roerende voorheffing of de Bulgaarse belasting,
naar het geval, wordt in principe beperkt tot 10 % van het brutobedrag van de
interest.
Er is evenwel
vrijstelling van belasting in de bronstaat voor :
interest die voor eigen rekening wordt ontvangen door een
overeenkomstsluitende Staat of door een instelling waarvan het kapitaal
volledig in handen is van die Staat;
interest van handelsschuldvorderingen wegens
termijnbetalingen bij levering van koopwaar, goederen of diensten door
ondernemingen;
interest van niet door effecten aan toonder
vertegenwoordigde leningen, voorschotten of kredieten van welke aard ook die
door bankondernemingen worden toegestaan;
creditrente van bij bankondernemingen geopende
rekeningen-courant of interest van niet door effecten, aan toonder
vertegenwoordigde gelddeposito's bij zulke ondernemingen.
c) Royalty's
:
De Belgische roerende voorheffing of bedrijfsvoorheffing of
de Bulgaarse belasting, naar het geval, wordt in principe beperkt tot 5 % van
het brutobedrag van de royalty's.
Er wordt opgemerkt dat die verdragsbeperking ook van
toepassing is op vergoedingen voor technische diensten indien die vergoedingen
verbonden zijn aan het gebruik of het recht van gebruik van rechten of goederen
uit hoofde waarvan royalty's verschuldigd zijn (art. 12, par. 4).
d )
Voorwaarden voor de vermindering of de vrijstelling van belasting in de
bronstaat :
Deze voordelen worden in principe op de gebruikelijke
voorwaarden verleend. Nochtans wordt opgemerkt dat de verminderingen of
vrijstellingen van belasting in de bronstaat zelfs worden verleend voor het
bovenmatige gedeelte van tussen verbonden ondernemingen betaalde interesten en
royalty's. Bij gebrek aan specifieke bepalingen in die zin kunnen de
bovenmatige betalingen inderdaad niet aan een bijzondere regeling worden
onderworpen.
2. Wijze waarop
de beperking van Belgische belasting wordt toegepast :
De vermindering of vrijstelling van Belgische belasting
wordt op de gebruikelijke wijze verleend door middel van een formulier 276
Div.-Aut., 276 Int.-Aut., of 276 R., naar het geval.
Nochtans wordt de vrijstelling ingevolge art. 11, par. 3, a,
van Belgische belasting op Belgische interest die voor eigen rekening wordt
verkregen door de Bulgaarse Staat of door een instelling waarvan het kapitaal
geheel in bezit is van de Bulgaarse Staat, toegekend op eenvoudige aanvraag,
mits daaruit blijkt dat de uiteindelijk gerechtigde tot de interest de bij de
Overeenkomst gestelde voorwaarden vervult. Voor het verkrijgen van de
vrijstellingen van Belgische belasting ingevolge art. 11, par. 3, b), c) en d),
die reeds in het kader van het intern recht gebruikelijk zijn, volstaat het wel
te verstaan de eventuele toepassingsmodaliteiten die daartoe in dat intern
recht zijn voorzien, in acht te nemen.
3. Vermindering
of vrijstelling van Bulgaarse belasting :
Aangezien de wijze waarop de vermindering of de vrijstelling
van Bulgaarse belasting zal worden toegepast nog niet bekend is, worden de
inwoners van Belgie die dividenden, interest of royalty's uit Bulgarije
verkrijgen, aangeraden een verzoek tot vermindering of vrijstelling in te
dienen bij het Bulgaarse bureau der belastingen waarvan de schuldenaar van de
inkomsten afhangt.
Zij moeten bij hun verzoek elk bewijs tot staving van hun
recht op de vermindering of vrijstelling voegen; zij kunnen met name hun
hoedanigheid van inwoner van Belgie bewijzen door middel van een
woonplaatsattest 276 Conv. dat door de Belgische belastingdienst waarvan zij
afhangen, wordt uitgereikt. Om dit attest te verkrijgen, dient de genieter van
de inkomsten de juiste aard en het bedrag van de inkomsten waarvoor hij de
toepassing van de Overeenkomst vraagt, aan te tonen.
C. Artiesten en sportbeoefenaars
1. Algemene
regel :
Inkomsten die artiesten en sportbeoefenaars verkrijgen uit
hun persoonlijke werkzaamheden (in dienstverband of als zelfstandige) zijn
belastbaar in de Staat waar de artiesten of sportbeoefenaars optreden (art. 17,
par. 1).
2. Uitzondering :
Indien echter, doch uitsluitend in het geval van artiesten,
de bovenvermelde werkzaamheden grotendeels uit openbare middelen van de
woonplaatsstaat worden bekostigd of indien de betrokkenen in de andere Staat
optreden in het kader van een officieel programma van uitwisseling op het
gebied van cultuur tussen beide Staten, zijn de desbetreffende inkomsten
slechts belastbaar in de woonplaatsstaat van de artiest (art. 17, par. 2).
D. Particuliere pensioenen
Particuliere pensioenen en andere soortgelijke beloningen
zijn slechts belastbaar in de woonstaat van de begunstigde (art. 18).
E. Overheidsfuncties
Openbare beloningen en pensioenen zijn uitsluitend
belastbaar in de Staat van de schuldenaar van de inkomsten, ongeacht de
nationaliteit van de genieter en zelfs indien laatstgenoemde niet uitsluitend
met het oog op het bewijzen van de diensten inwoner van de andere Staat is
geworden (art. 19, par. 1).
Deze regel geldt eveneens voor de beloningen door een
inwoner van een overeenkomstsluitende Staat verkregen voor diensten verleend
aan een kantoor of vertegenwoordiging, aan een culturele instelling, of in de
hoedanigheid van verslaggever van pers, radio of televisie, indien de
verkrijger in de andere overeenkomstsluitende Staat verblijft met als enig doel
de bovenvermelde diensten te verlenen en indien de beloningen ten laste zijn
van de Staat waarvan hij inwoner is (art. 19, par. 2).
F. Vermijding van dubbele belasting in Belgie
Dubbele belasting van inkomsten die inwoners van Belgie uit
bronnen in Bulgarije verkrijgen en die ingevolge de Overeenkomst aldaar
belastbaar zijn, wordt volgens de gewone regels vermeden (methode van
vrijstelling met progressievoorbehoud, of verrekening van het forfaitair
gedeelte van buitenlandse belasting overeekomstig de Belgische interne
wetgeving voor sommige roerende inkomsten) (art. 23, par. 1, a) en b).
Dividenden, door Belgische vennootschappen verkregen uit
vennootschappen die inwoner zijn van Bulgarije, worden op grond van en
overeenkomstig de voorwaarden van het interne recht ten belope van hun
nettobedrag vrijgesteld van vennootschapsbelasting.
Voor de Directeur-generaal :
De Auditeur-generaal,
G. DAUMERIE