Sunday, 11 November 2012
Het H. Doopsel volgens de Bulgaarse traditie
Voorafgaand aan de doop wordt voor een baby door de ouders met zorg een peetvader
(zelden een vrouw) gekozen die gedurende de rest van zijn leven voor de
boreling als spiritueel leidsman moet fungeren. Bij de doopplechtigheid
brengt deze een witte handdoek, een wit laken en wat zeep mee om het
gezicht te reinigen en de ouders dragen brood en lekkers bij aan de
plechtigheid. De geestelijke legt een kruis over de baby om aan te geven
dat deze alle uitdagingen van het leven aan zal moeten gaan. De
boreling wordt vervolgens 3 keer rond het doopvond gedragen, de priester
knipt de baby wat haar af en na de doop wordt een kaars ontstoken voor
de aanwezigen. Ook heiligt de geestelijke een gouden of zilveren kruisje
dat de peetvader voor het kind heeft meegenomen. De bedoeling is dat
het dit de rest van het leven als geloofssymbool bij zich draagt. Nadien
wordt de baby in met zorg gekozen doopkleertjes gestoken en de
plechtigheid wordt thuis afgesloten met een uitvoerig samenzijn
vergezeld van een speciale maaltijd, drank en uitwisseling van
gelukwensen. Naast de viering van verjaardagen kent men in Slavische
landen de viering van de naamdag (immen den) op de dag die
gewijd is aan de orthodoxe heilige waar iemand naar is vernoemd.
Traditioneel brandt men dan ‘s ochtends een kaars in de kerk. Verder is
er een speciale maaltijd met de familie en ‘s avonds komen er vrienden
en kennissen langs met cadeautjes die uiteraard onthaald worden op
hapjes en drankjes. Vroeger kwamen ze onaangekondigd en gaven ze iets
cadeau dat doet herinneren aan de betreffende heilige (bijv een
icoonprent). Veel heiligendagen kennen daarnaast specifieke bijpassende
rituelen voor iedereen.