1. Geen zicht op de kosten
Geld verdienen is één ding, maar vergeet niet in het oog te
houden welke sommen er buiten gaan. Sociale bijdragen, belastingen, stock en
onkosten kunnen aardig oplopen.
2. Te laat hulp zoeken
De meeste ondernemers zoeken pas hulp of advies wanneer het
al te laat is. Wanneer je bijvoorbeeld een zaak overneemt, laat dan de kleine
lettertjes van het contract eens bekijken door een advocaat of notaris, of laat
je businessplan uitpluizen door een boekhouder, een juridisch adviseur.
3. Uit de kassa leven
Na een goede dag gehad waarbij de kassa druk gerinkeld
heeft, is het verleidelijk om er wat geld uit te halen om jezelf eens te
trakteren. Een goed idee is dat niet. Wat in de kassa zit, is geen zuivere
winst.
4. Struisvogel spelen
Zelfs wie een hekel heeft aan administratie, moet zijn
zaakjes goed opvolgen. Stuur je facturen op tijd en stuur herinneringen als de
klant niet op tijd betaalt. Regelmatig gaan ondernemingen over de kop door
slechte betalers.
5. Onbereikbaar zijn
Vriendelijkheid en bereikbaarheid zijn cruciaal voor een
ondernemer. Klanten knappen af als op berichten via het contactformulier op de
website geen snelle reactie komt, of als uw gsm constant af staat. Sommigen
beseffen niet hoe amateuristisch zulke dingen overkomen.
6. Te veel willen
Bepaal duidelijk je corebusiness. Zoek een niche. Als je te
veel deuren laat openstaan, wordt het voor klanten te vaag welke diensten je
precies aanbiedt. Dat wekt wantrouwen op.
Laat je daarom tijdig bijstaan, mail ons: taxandlawconsult@gamil.com