Bulgarije heeft een vrij uitgebreid wegennet, en telt ook
een aantal snelwegen, welke veelal uit de jaren 80 van de 20e eeuw stammen. Er
worden ook steeds meer nieuwe snelwegen aangelegd. De belangrijkste snelwegen
zijn de A1 en A2, die vanaf Sofia naar respectievelijk het zuidoosten en
noordoosten lopen. De snelwegen hebben ook een naam, en zijn vaak bekender
onder de naam dan het nummer. Ze zijn vernoemd naar geografische locaties,
zoals rivieren. De A1 heet de Trakiya (Thracië), naar het gebied waar hij doorheen
loopt. De A2 heet de Hemus en is vernoemd naar een oude naam voor het
Balkangebergte waar de snelweg doorheen loopt. De A4 heet de Cherno More, wat
Zwarte Zee betekent, en loopt dan ook langs de kust van die zee. De A3 heet de
Maritsa, vernoemd naar de gelijknamige rivier in het zuidoosten van Bulgarije.
De A6 heet de Struma, vernoemd naar de gelijknamige rivier in het zuidwesten
van het land, en de A5 heet de Lyulin en is vernoemd naar het gebergte waar de
snelweg doorheen loopt. Tevens is er een ringweg van Sofia die opgewaardeerd
wordt naar snelweg. Ook loopt er een expressweg van Sofia naar de Servische
grens richting Belgrado.
In de recente jaren vanaf 2006 zijn delen van de A6 (Struma)
opgeleverd, een deel van de A3 (Maritsa), evenals de A5 (Lyulin). Wel is het de
bedoeling een groter snelwegennet te bouwen, zoals de A1 vanaf Sofia naar
Burgas, de A4 langs de Zwarte Zeekust, de A3 naar Turkije, de A5 naar
Thessaloniki in Griekenland en de A2 naar Varna. Op den duur moet er ook een
snelweg van Sofia naar Skopje en Nis lopen. Plannen voor noord-zuidsnelwegen
door het midden van het land zijn er in de vorm van expressewegen, maar deze
plannen zijn nog weinig concreet, waardoor het transitverkeer van Centraal- en
West-Europa naar Turkije nog aangewezen is op de route door Servië, welke door
hogere toltarieven en strengere grenscontroles soms als onaantrekkelijk wordt
gevonden.
Veel wegen in Bulgarije zijn landschappelijk erg mooi, door
het bergachtige karakter van het zuiden en midden van het land. Veel wegen
lopen dan ook langs nationale parken. De kwaliteit van de wegen wisselt, zo
zijn er nog een aantal snelwegen met oud wegdek, met name de A2, maar veel
wegen worden sinds 2004 gerehabiliteerd. Wel kan men daardoor veel
wegwerkzaamheden tegenkomen die soms slecht afgebakend zijn. Nieuwe wegen
hebben een uitstekende kwaliteit.
Het Bulgaarse wegennet wordt beheerd door de API, het
Agencya Patna Infrastructura (Cyrillisch: Агенция Пътна инфраструктура, АПИ).
(bron: wikipedia)