Vanaf gisteren 4 december is de Europese verordening 2009/1071 van
kracht die het moeilijker moet maken om als ondernemer een
postbusbedrijf op te richten. Wordt dit opnieuw de zoveelste Europese
regel die met de voeten wordt getreden, of wordt het een richtlijn die
overal in Europa geïmplementeerd en gecontroleerd zal worden?
Sociale dumping in de transportsector is vandaag schering en inslag!
Met de publicatie van haar zwartboek “Ze komen uit het Oosten, Ze gingen
naar het Oosten” klaagde BTB-ABVV iets meer dan een jaar geleden de
sociale dumping in de transportsector aan. In het zwartboek wordt
haarfijn uitgelegd hoe Belgische transportbedrijven massaal uitvlaggen
naar Oost-Europa en via de oprichting van een postbusbedrijf goedkope
chauffeurs inzetten in hun bedrijven.
Met het opzetten van dergelijke constructies organiseren ze niet alleen
sociale dumping, die de loon-en arbeidsvoorwaarden onder druk zetten,
bovendien loopt de Belgische overheid tal van inkomsten (RSZ inkomsten,
belastingen, bedrijfsvoorheffing,…) mis.
Sterker nog, Belgische chauffeurs worden massaal op tijdelijke
werkloosheid gezet (op kosten van de gemeenschap) terwijl goedkope
Oost-Europese chauffeurs hun werk overnemen. Met deze postbusbedrijven
wordt dus niet alleen sociale dumping maar ook sociale en fiscale
fraude georganiseerd.
Gedaan met de postbusfirma's?
De verordening die gisteren van kracht werd verstrengt de
gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet
voldaan zijn om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen.
Meer bepaald artikel 5 van de verordening verstrengt de voorwaarden om
een buitenlands filiaal op te richten.
Vanaf nu dient de vervoersondernemer te beschikken over een vestiging
met ruimten waarin de documenten inzake de hoofdactiviteit bewaard
worden (boekhouding, personeelszaken, gegevens inzake rij-en
rusttijden,…).
Ook dient de transporteur over één of meerdere voertuigen te beschikken
die ingeschreven zijn volgens de geldende wetgeving van het betrokken
land en dient de vervoerder daadwerkelijk en permanent activiteiten
m.b.t. deze voertuigen te verrichten met de nodige administratieve
uitrusting en adequate technische voorzieningen en faciliteiten.
BTB-ABVV wil dat de Belgische overheid deze richtlijn gebruikt als een
opportuniteit om een halt toe te roepen aan de sociale dumping!
Controle ter plaatse!
Binnenkort zal BTB opnieuw naar Oost-Europa trekken om bepaalde
ondernemingen opgezet door Belgische transporteurs te controleren of ze
effectief voldoen aan deze nieuwe Europese eisen. Als blijkt dat het
inderdaad nog steeds gaat om postbusbedrijven zal BTB-ABVV het niet
nalaten om een onderzoek te eisen bij de Belgische controlediensten en
indien nodig de intrekking van hun vervoersvergunning te eisen.
Meer informatie?
Frank Moreels, federaal secretaris BTB – ABVV frank.moreels@btb-abvv.be ,
Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/31024/)