Saturday 22 December 2012

Europese strijd tegen postbusbedrijven

Vanaf gisteren 4 december is de Europese verordening 2009/1071 van kracht die het moeilijker moet maken om als ondernemer een postbusbedrijf op te richten. Wordt dit opnieuw de zoveelste Europese regel die met de voeten wordt getreden, of wordt het een richtlijn die overal in Europa geïmplementeerd en gecontroleerd zal worden?

Sociale dumping in de transportsector is vandaag schering en inslag!

Met de publicatie van haar zwartboek “Ze komen uit het Oosten, Ze gingen naar het Oosten” klaagde BTB-ABVV iets meer dan een jaar geleden de sociale dumping in de transportsector aan. In het zwartboek wordt haarfijn uitgelegd hoe Belgische transportbedrijven massaal uitvlaggen naar Oost-Europa en via de oprichting van een postbusbedrijf goedkope chauffeurs inzetten in hun bedrijven.

Met het opzetten van dergelijke constructies organiseren ze niet alleen sociale dumping, die de loon-en arbeidsvoorwaarden onder druk zetten, bovendien loopt de Belgische overheid tal van inkomsten (RSZ inkomsten, belastingen, bedrijfsvoorheffing,…) mis.

Sterker nog, Belgische chauffeurs worden massaal op tijdelijke werkloosheid gezet (op kosten van de gemeenschap) terwijl goedkope Oost-Europese chauffeurs hun werk overnemen. Met deze postbusbedrijven wordt dus niet alleen sociale dumping maar ook sociale en fiscale fraude georganiseerd.

Gedaan met de postbusfirma's?

De verordening die gisteren van kracht werd verstrengt de gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet voldaan zijn om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen. Meer bepaald artikel 5 van de verordening verstrengt de voorwaarden om een buitenlands filiaal op te richten.

Vanaf nu dient de vervoersondernemer te beschikken over een vestiging met ruimten waarin de documenten inzake de hoofdactiviteit bewaard worden (boekhouding, personeelszaken, gegevens inzake rij-en rusttijden,…).

Ook dient de transporteur over één of meerdere voertuigen te beschikken die ingeschreven zijn volgens de geldende wetgeving van het betrokken land en dient de vervoerder daadwerkelijk en permanent activiteiten m.b.t. deze voertuigen te verrichten met de nodige administratieve uitrusting en adequate technische voorzieningen en faciliteiten.

BTB-ABVV wil dat de Belgische overheid deze richtlijn gebruikt als een opportuniteit om een halt toe te roepen aan de sociale dumping!

Controle ter plaatse!

Binnenkort zal BTB opnieuw naar Oost-Europa trekken om bepaalde ondernemingen opgezet door Belgische transporteurs te controleren of ze effectief voldoen aan deze nieuwe Europese eisen. Als blijkt dat het inderdaad nog steeds gaat om postbusbedrijven zal BTB-ABVV het niet nalaten om een onderzoek te eisen bij de Belgische controlediensten en indien nodig de intrekking van hun vervoersvergunning te eisen.

Meer informatie?

Frank Moreels, federaal secretaris BTB – ABVV frank.moreels@btb-abvv.be ,

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/31024/)