Saturday, 12 January 2013

Een Belgisch BTW nummer aanvragen op een Bulgaarse vennootschap



Belgisch BTW nummer aanvragen
1. Hoe kan een niet Bulgaarse (europese) vennootschap een Belgisch BTW nummer bekomen?
Ondernemingen gevestigd in de Europese Unie kunnen ‘in eigen naam’ zonder een vaste inrichting in België te hebben een “Belgisch BTW nummer” bekomen onder het regime van ‘directe registratie’.
Dit regime heeft als voordeel dat de Belgische BTW administratie rechtstreeks correspondeert met uw Bulgaarse vennootschap en u ten aller tijde op de hoogte bent van de gang van zaken. 
De vennootschapsboekhouding kan in Bulgarije gehouden worden, maar er dient wel een afzonderlijke Belgische BTW boekhouding gehouden te worden.  Hiervoor mag u een madataris in België benoemen die dan de boeken en stukken met betrekking tot uw activiteiten in Belgie kan beheren en voorleggen aan de BTW administratie.
Wanneer de Belgische BTW administratie een controle moet uitvoeren van de voor het Belgisch BTW identificatienummer te houden boekhouding, dient de belastingplichtige (dit is na afspraak) met de boekhouding naar een vooraf opgegeven adres in België te komen. 
Om rechtstreeks op naam van uw Bulgaarse vennootschap een Belgisch BTW nummer te kunnen verkrijgen mag u in België geen onderneming organiseren of personeel te werk stellen dat in België beslissingen kan nemen of verbintenissen kan afsluiten op het vlak van aan- en verkoop.  Er mogen ook geen rechtstreekse huurcontracten voor magazijnen afgesloten worden, en u mag in België geen vennootschap (geen BVBA, NV, GCV, ...) of filiaal oprichten.

Het voordeel van een “Rechtstreeks BTW-identificatie" (RBI) is dat u in België geen vennootschapsbelasting betaalt, geen publicatiekosten m.b.t. balansen heeft, geen commissaris revisor  moet aanstellen, geen volwaardige boekhouding in België moet voeren (enkel BTW-boekhouding), etc.

2. Vereiste documenten voor het verkrijgen van een Belgisch BTW identificatienummer
- Bewijs van activiteit.
Voor er een Belgisch BTW identificatienummer wordt toegekend, dient de Bulgaarse belastingplichtige op ondubbelzinnige wijze het bewijs te leveren dat hij in België in de nabije toekomst handelingen zal stellen waarvoor een Belgische BTW identificatie noodzakelijk is.  Zonder bewijs van activiteit wordt aan een buitenlandse belastingplichtige zonder vaste inrichting in België geen BTW nummer toegekend!
Dit kan aangetoond worden door een contract of bestelbon, transportdocumenten, facturen, etc. 
- Uittreksel uit het handelsregister
- Attest van belastingplicht (fiscaal attest) van het land waar de maatschappelijke zetel gevestigd is
In Europa gevestigde belastingplichtigen moeten geen fiscaal attest bij hun aanvraag voegen wanneer zij met hun actuele gegevens (BTW identificatienummer, benaming en adres) in het ‘VAT Information Exchange System’ (= VIES systeem) zijn opgenomen.
Aangifte 604A (aanvang van werkzaamheid). 
Dit formulier dient ondertekend te zijn door iemand met tekenbevoegdheid van de vennootschap (naam vermeld in de statuten of het handelsregister) en dient zoals alle ondertekende formulieren naast de handtekening ook de naam en hoedanigheid van de ondertekenaar te vermelden + datum van ondertekening.
Het op het formulier 604A opgegeven adres dient overeen te komen met dat van het fiscaal attest.
- Formulier RBI (“Rechtstreekse BTW-identificatie)
Ingevuld en ondertekend formulier RBI (= Rechtstreekse BTW-identificatie) dient aan het CKBB verstrekt te worden.
- Belgisch fysiek adres
Tot slot is er een akkoord van een contactpersoon van een Belgisch adres waar de boeken en stukken ingeval van een controle zullen worden voorgelegd na afspraak met de Belgische BTW administratie.  Dit dient een fysiek adres te zijn en geen postbus.  
 3. Tarieven:
 3.1. Zakelijk adres/BTW-adres
U mag het adres van een  Business Center gebruiken als uw zakelijk adres, alsook om aan de adresvoorwaarden te voldoen voor rechtstreekse BTW-identificatie en waar de boeken en stukken met betrekking tot de economische activiteit in België zullen worden voorgelegd op elk uitdrukkelijk verzoek van de Belgische BTW administratie.
 3.2. Aanvraag Belgisch BTW-nummer
Wij kunnen voor uw vennootschap het volledige dossier voor het verkrijgen van een Belgisch BTW identificatienummer voorbereiden en indienen.  Offerte hiervoor op aanvraag.
 3.3. Aanvraag Belgisch bankrekeningnummer
Voor het formulier 604A dient een Belgisch bankrekeningnummer te worden opgegeven.  Het is trouwens ook handig om een bankrekening in België te hebben voor uw Belgische klanten, wat meer vertrouwen geeft.  Desgewenst kunnen wij voor u een Belgische bankrekening aanvragen op naam van uw vennootschap.  Offerte hiervoor op aanvraag.
3.4. Belgische BTW-boekhouding
Een niet in België gevestigde belastingplichtige die in België over een Belgisch BTW identificatienummer beschikt, moet een aparte boekhouding voeren voor dit Belgisch BTW identificatienummer.  De boekhouding moet aan de omvang van de activiteiten aangepast zijn om de Belgische BTW te kunnen toepassen en controleren. 
Hierbij een overzicht van de belangrijkste verplichtingen op het vlak van de Belgische BTW wetgeving: 
Het indienen van periodieke BTW aangiftes.
- Het voldoen van de verschuldigde BTW.
- Het indienen van een BTW opgave van de intracommunautaire handelingen.
- Het indienen van een jaarlijkse lijst van BTW belastingplichtige indieners.
- Het voeren van een aparte boekhouding voor het Belgisch BTW identificatienummer.
- Het doorgeven van wijzigingen van naam en adres.
- Het doorgeven van de stopzetting van de activiteiten.
Dit lijstje is niet volledig en vervangt geenszins de bestaande BTW wetgeving. 
4. Informatie over enkele verplichtingen voor niet in België gevestigde BTW belastingplichtigen.
4.1. Het indienen van periodieke BTW aangiftes
4.1.1 Wanneer een BTW aangifte indienen?
In het schrijven met de mededeling van het BTW nummer wordt de belastingplichtige medegedeeld of hij per kwartaal of per maand BTW aangiftes moet indienen.  Dit moet ook gebeuren wanneer er tijdens de afgelopen maand of kwartaal geen handelingen te rapporteren zijn.
De aangifte moet worden ingediend uiterlijk de 20ste van de maand volgend op het aangiftetijdvak.
Normaal moet per maand een BTW aangifte worden ingediend.  Er kan door de BTW administratie worden toegestaan om per kwartaal een BTW aangifte in te dienen, op voorwaarde dat de omzet aan de volgende voorwaarden voldoet:
1. Het totaalbedrag van de leveringen (exclusief BTW) bedraagt minder dan 200.000,00 EUR op jaarbasis voor de volgende goederen: 
- minerale oliën.
- toestellen voor mobiele telefonie en computers alsmede hun randapparatuur, toebehoren en onderdelen.
- landvoertuigen.
2. Het totaal bedrag van de intracommunautaire leveringen op jaarbasis bedraagt minder dan 400.000,00 EUR.  Zie hiervoor de vakken 46 en 48 van de BTW aangiftes.
3. Het totaal bedrag van de omzet (exclusief BTW) op jaarbasis bedraagt niet meer dan 1.000.000,00 EUR.
4.1.2 Wat te doen wanneer één van de drie van hierboven onder punt 1.1 opgesomde drempels wordt overschreden?
Bij het overschrijden van één van de bovenvermelde drempels, is de belastingplichtige ertoe gehouden om per maand BTW aangiftes in te dienen en dit vanaf de maand volgend op het kwartaal waarin deze drempel werd overschreden.
De niet in België gevestigde belastingplichtige die één van de onder punt 1.1 van hierboven opgesomde drempels heeft overschreden, is ertoe gehouden om uiterlijk de 10 dag van de maand volgend op het kalenderkwartaal waarin de drempel werd overschreden het Centraal BTW kantoor voor Buitenlandse Belastingplichtigen hiervan schriftelijk in te lichten.
4.1.3 Waar moet de BTW aangifte ingediend worden?
De BTW aangifte moet in principe elektronisch door middel van de applicatie ‘INTERVAT’ ingediend worden.  Meer informatie over de applicatie ‘INTERVAT’ vindt men op www.minfin.fgov.be.
Wanneer men niet over de technische middelen beschikt om de aangifte via ‘INTERVAT’ in te dienen, wordt toegestaan dat de aangifte nog op de door de BTW administratie gedrukte formulieren wordt gedaan.  Het betreft volgend formulier: 625 – N – 2010: voor belastingplichtigen met Nederlands als correspondentietaal.
Papieren aangiftes 625 – N – 2010 moeten op volgend adres worden ingediend:
Federale Overheidsdienst FINANCIEN
Belastingen en Invordering
Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit
Scanningscentrum
Gaston Crommenlaan 6, bus 1 tot 3
B-9050 Ledeberg
4.2. Verplichting tot voldoening van de BTW.
De belastingplichtige zal automatisch betalingsformulieren toegestuurd krijgen om correcte betalingen van verschuldigde BTW voor rekening van de rekening-courant mogelijk te maken.  Het is belangrijk om de mededeling die op deze betalingsformulieren werd voorgedrukt, te noteren.  Deze zal bij elke betaling voor rekening van de rekening-courant van de desbetreffende belastingplichtige dienen te worden medegedeeld.
4.2.1 Voldoening van het verschuldigde bedrag dat blijkt uit de BTW aangifte (vak 71 van de BTW aangifte).
De verschuldigde belasting voor de aangifteperiode moet uiterlijk de twintigste van de maand die volgt op deze aangifteperiode worden voldaan.
Krachtens artikel 2 van het koninklijk besluit nr. 24 moet de betaling geschieden op PRK. nr. 679-2003000-47 van "BTW-Ontvangsten, Brussel".
De betalingen moeten geschieden met gebruikmaking van betaalformulieren die worden verstrekt door de BTW administratie of van speciale formulieren die sommige banken of andere financiële instellingen ter beschikking mogen stellen van hun klanten met vermelding van de gestructureerde mededeling die aan de belastingplichtige ter kennis werd gebracht door de administratie.
Betaalformulieren kunnen aangevraagd worden door op de aangifte ‘aanvraag van betaalformulieren’ aan te kruisen.
Hieronder een overzicht van de nuttige gegevens om de betaling correct te kunnen uitvoeren:
Begunstigde: BTW ontvangsten Brussel
Bank van de begunstigde: Postcheque – WTC II – B-1100  BRUSSEL
IBAN CODE: BE22 679 2003000 47
Swift code: PCHQ BE BB
Referentie: te noteren van de betaalformulieren die automatisch aan de belastingplichtige worden toegestuurd.
Wanneer de belastingplichtige op de dag dat het verschuldigde bedrag moet worden voldaan, op zijn rekening-courant over een bedrag in zijn voordeel beschikt, mag hij dit tegoed verrekenen met het te betalen bedrag.
4.2.2 Belangrijke opmerking voor belastingplichtigen die ertoe gehouden zijn om maandaangiftes in te dienen: het voldoen van het ‘decembervoorschot’!
4.2.2.1. Hoe wordt het decembervoorschot bepaald?
De belastingplichtige die op 1 december van het lopende kalenderjaar gehouden is tot het indienen van een BTW aangifte per maand, moet een voorschot betalen op de BTW die verschuldigd is over zijn handelingen van de maand december van datzelfde jaar.  Het decembervoorschot dient uiterlijk de 24ste december van het lopende kalenderjaar te worden voldaan.
Het bedrag van het decembervoorschot kan naar keuze van de belastingplichtige op één van de volgende twee wijzen worden bepaald :
1. De effectief verschuldigde belasting voor de handelingen verricht van 1 tot en met 20 december van het lopende kalenderjaar.  Wanneer deze berekening gehanteerd wordt, moet het bedrag van het voorschot in rooster 91 van de maandaangifte voor de maand december van het lopende kalenderjaar worden ingevuld.
2. het bedrag van de verschuldigde belasting voor de handelingen van de maand november van het lopende kalenderjaar.  Wanneer deze berekening gehanteerd wordt, mag geen bedrag in rooster 91 van de BTW aangifte ingevuld worden.
4.2.2.2. Hoe moet het decembervoorschot betaald worden?
Op dezelfde wijze als hierboven beschreven onder het punt 4.2.2.1.  Dit houdt in dat de belastingplichtige ook zijn vaste gestructureerde mededeling dient op te geven bij de betaling.
Wanneer de belastingplichtige op de dag dat het voorschot moet worden voldaan, op zijn rekening-courant over een bedrag in zijn voordeel beschikt, mag hij dit tegoed verrekenen met het te betalen bedrag.
4.2.2.3. Wat als het decembervoorschot verschuldigd was en niet werd betaald?
Dan worden op grond van artikel 91, § 1 van het Belgisch BTW wetboek interesten berekend van 0,8% per maand berekend.  Deze verschuldigde interesten worden ingeschreven op de rekening-courant van de belastingplichtige.
4.2.3 Belangrijke opmerking voor belastingplichtigen die ertoe gehouden zijn om kwartaalaangiftes in te dienen: de verplichting om maandelijks een voorschot te voldoen!
4.2.3.1 Wanneer moet dit worden voldaan?
Overeenkomstig artikel 19, § 1, van het koninklijk besluit nr. 1 moet de belastingplichtige die slechts om de drie maanden een aangifte indient, uiterlijk de twintigste van de tweede en de derde maand van ieder kalenderkwartaal een voorschot voldoen op de belasting waarvan de opeisbaarheid uit die aangifte zal blijken.
De voorschotten moeten dus worden gestort :
- voor het 1ste kwartaal van het jaar : uiterlijk op 20 februari en 20 maart;
- voor het 2de kwartaal van het jaar : uiterlijk op 20 mei en 20 juni;
- voor het 3de kwartaal van het jaar : uiterlijk op 20 augustus en 20 september;
- voor het 4de kwartaal van het jaar : uiterlijk op 20 november en 20 december.
4.2.3.2 Hoe wordt het bedrag van het voorschot bepaald?
Het bedrag van elk van de twee voorschotten die tijdens een kwartaal moeten worden betaald, is gelijk aan een derde van het bedrag van de belasting dat voorkomt in rooster 71 van de aangifte met betrekking tot de handelingen van het vorige kwartaal.
4.2.3.3 Hoe moet het maandelijkse voorschot worden betaald?
Op dezelfde wijze als hierboven beschreven onder het punt 2.1.  Het is onder andere belangrijk om de juiste referentie bij de betaling mede te delen.
Wanneer de belastingplichtige op de dag dat het voorschot moet worden voldaan, op zijn rekening-courant over een bedrag in zijn voordeel beschikt, mag hij dit tegoed verrekenen met het te betalen bedrag.
4.2.3.4 Wat als de belastingplichtige zijn verschuldigde maandelijkse voorschotten niet voldoet?
Dan worden op grond van artikel 91, § 1 van het Belgisch BTW wetboek interesten berekend van 0,8% per maand berekend.  Deze verschuldigde interesten worden ingeschreven op de rekening-courant van de belastingplichtige.
4.3. Het indienen van een ‘opgave van de intracommunautaire handelingen’.
Voor meer informatie: zie o.a. de informatiebrochure voor de aangifte 723 – N – 2010.
4.3.1 Welke handelingen moeten in deze opgave aangegeven worden?
Met de ‘opgave van de intracommunautaire handelingen’ wordt aangifte gedaan van het totaalbedrag per klant van de handelingen die in de vakken 44, 46 en 48 moeten worden aangegeven.
4.3.2 Hoe moet de opgave ingediend worden?
De opgave moet in principe elektronisch door middel van de applicatie ‘INTERVAT’ ingediend worden.  Meer informatie over de applicatie ‘INTERVAT’ vindt men op www.minfin.fgov.be.
Wanneer men niet over de technische middelen beschikt om de opgave via ‘INTERVAT’ in te dienen, wordt toegestaan dat de aangifte nog op de door de BTW administratie gedrukte formulieren wordt gedaan.  Het betreft volgend formulier: 723 – N – 2010: voor belastingplichtigen met Nederlands als correspondentietaal.
Papieren aangiftes 723 – N – 2010 moeten op volgend adres worden ingediend:
Federale Overheidsdienst FINANCIEN
Belastingen en Invordering
Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit
Scanningscentrum
Gaston Crommenlaan 6, bus 1 tot 3
9050 Ledeberg
4.3.3 Wanneer moet de ‘opgave voor intracommunautaire handelingen’ ingediend worden?
Wanneer geen handelingen werden gesteld die moeten aangegeven worden in de vakken 44, 46 of 48, moet deze opgave niet ingediend worden.
Belastingplichtigen die per maand een BTW aangifte moeten indienen, moeten eveneens per maand een kwartaalopgave van de intracommunautaire handelingen indienen.
Belastingplichtigen die per kwartaal een BTW aangifte moeten indienen, kunnen eveneens per kwartaal een ‘opgave van de intracommunautaire handelingen’ indienen, op voorwaarde dat het totaalbedrag van de intracommunautaire leveringen (zie vak 46 voor de bedragen aan intracommunautaire leveringen en vak 48 voor de creditnota’s hierop) per kwartaal de drempel van 100.000,00 EUR gedurende de 4 laatste kalenderkwartalen niet heeft overschreden.
Belastingplichtigen die per kwartaal een BTW aangifte moeten indienen, moeten per maand een ‘opgave van de intracommunautaire handelingen’ indienen wanneer tijdens één kwartaal gedurende de laatste 4 kalenderkwartalen de drempel van 100.000,00 EUR aan intracommunautaire leveringen werd overschreden.
De BTW opgave voor intracommunautaire handelingen moet worden ingediend uiterlijk de 20ste dag volgend op de maand of het kwartaal waarop zij betrekking heeft.
Wanneer de belastingplichtige op jaarbasis meer dan 400.000,00 EUR aan intracommunautaire leveringen heeft verricht, dient hij de maand volgend op het kwartaal waarin de drempel van 400.000,00 EUR werd overschreden, maandelijks zowel een ‘opgave van intracommunautaire handelingen’ en een ‘BTW aangifte’ in te dienen.  Zie hieromtrent punt 4.1.1 van hierboven.
4.4. Het indienen van een jaarlijkse lijst van BTW belastingplichtige afnemers.
Voor meer informatie: zie o.a. de informatiebrochure voor de aangifte 725 – N – 2010.
4.4.1 Welke handelingen moeten hierin aangegeven worden?
Per klant die goederen of diensten heeft aangekocht voor rekening van zijn Belgisch BTW nummer en waarvan deze verkopen dienden te worden aangegeven onder de vakken 00, 01, 02, 03, 45, 47 en 49 van de BTW aangifte, dienen volgende gegevens te worden aangegeven:
- Het Belgisch BTW nummer van de klant (verkopen aan klanten zonder Belgisch BTW nummer mogen niet op deze lijst worden aangegeven).
- Het totaal bedrag van de maatstaf van heffing.
- Het totaal bedrag aan BTW die diende te worden gefactureerd.
4.4.2 Hoe moet de jaarlijkse lijst van BTW belastingplichtige afnemers worden ingediend?
De BTW opgave moet in principe elektronisch door middel van de applicatie ‘INTERVAT’ ingediend worden.  Meer informatie over de applicatie ‘INTERVAT’ vindt men op www.minfin.fgov.be.
Wanneer men niet over de technische middelen beschikt om de lijst via ‘INTERVAT’ in te dienen, wordt toegestaan dat de aangifte nog op de door de BTW administratie gedrukte formulieren wordt gedaan.  Het betreft volgend formulier: 725 – N – 2010: voor belastingplichtigen met Nederlands als correspondentietaal.
Papieren aangiftes 725 – N – 2010 moeten op volgend adres worden ingediend:
Federale Overheidsdienst FINANCIEN
Belastingen en Invordering
Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit
Scanningscentrum
Gaston Crommenlaan 6, bus 1 tot 3
9050 Ledeberg
4.4.3 Wanneer moet een jaarlijkse lijst van BTW belastingplichtige afnemers worden ingediend?
Uiterlijk 31 maart van het jaar volgend op het kalenderjaar waarop deze lijst betrekking heeft.  Ingeval van stopzetting, moet deze lijst worden ingediend binnen de 3 maanden volgend op de datum van de officiële doorhaling van het BTW nummer.
4.4.4 Wat als er geen handelingen aan te geven zijn op de jaarlijkse lijst van BTW belastingplichtige afnemers?
Vak VIII van de BTW aangifte 625 aankruisen voor de laatste maand van het desbetreffende kalenderjaar waarop de klantenlisting betrekking heeft of de laatst in te dienen BTW aangifte in geval van stopzetting.
4.5. Het voeren van een aparte boekhouding voor het Belgisch BTW identificatienummer.
Een niet in België gevestigde belastingplichtige die in België over een Belgisch BTW identificatienummer beschikt, moet een aparte boekhouding voeren voor dit Belgisch BTW identificatienummer.  De boekhouding moet aan de omvang van de activiteiten aangepast zijn om de Belgische BTW te kunnen toepassen en controleren. 
De boekhouding moet zeker volgende boeken bevatten: 
Een boek voor aankoopfacturen
- Een boek voor verkoopfacturen
 4.5.1 Verplichte vermeldingen in het aankoopdagboek.
Het boek voor aankoopfacturen moet zeker volgende vermeldingen bevatten:
1) Een volgnummer dat de belastingplichtige toekent aan de factuur.
2) De datum van de factuur.
3) De naam van de leverancier of dienstverrichter.
4) Per factuur: het bedrag van de maatstaf van heffing en de BTW.  Deze moeten eveneens uitgesplitst worden per tarief.
5) De prijs van de handeling wanneer deze niet belastbaar is.
6) Per factuur een uitsplitsing van de bedragen per vak in de BTW aangifte:
- Vakken 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87 en 88 voor de maatstaven van heffing.
- Vakken 55, 56, 57 en 61 voor de verschuldigde BTW over de aankopen.
- Vak 63 voor de verschuldigde BTW op inkomende creditnota’s.
- Vakken 59 en 62 voor de aftrekbare BTW over de aankopen.
7) Het totaalbedrag van de vakken bedoeld onder punt 6) per aangiftetijdvak.
4.5.2 Verplichte vermeldingen in het verkoopdagboek.
Het boek voor verkoopfacturen moet zeker volgende vermeldingen bevatten:
1) Het factuurnummer.
2. De factuurdatum.
3) De naam van de klant.
4) Per factuur: het bedrag van de maatstaf van heffing.  Deze dient eveneens uitgesplitst te worden per tarief.
5) Per factuur: het bedrag van de verschuldigde BTW.  De verschuldigde BTW dient eveneens uitgesplitst te worden per tarief.
6) Het totaalbedrag van de handeling wanneer deze niet belastbaar is.
7) Per factuur een uitsplitsing van de bedragen per vak in de BTW aangifte:
- Vakken 00, 01, 02, 03, 44, 45, 46, 47, 48 en 49 voor de maatstaven van heffing.
- Vakken 54 en 61 voor de verschuldigde BTW over de verkopen.
- Vak 64 voor de terug te vorderen BTW op uitgaande creditnota’s.
8) Het totaalbedrag van de vakken bedoeld onder punt 7) per aangiftetijdvak.
4.6. Het doorgeven van wijzigingen van naam en adres.
Binnen de maand nadat een wijziging in naam of adres zich heeft voorgedaan, dient de belastingplichtige hiervan schriftelijk het CKBB te informeren.
Bepaalde wijzigingen kunnen met het formulier 604B worden medegedeeld.  Wijzigingen die niet op het formulier 604B worden voorzien, moeten per afzonderlijk schrijven worden medegedeeld.
Als bewijs van de wijziging van de benaming of het adres van de buitenlandse belastingplichtige, moet bij de aangifte van de wijziging een fiscaal attest worden bijgevoegd waaruit blijkt dat de wijziging werd doorgevoerd bij de belastingadministratie in het land van vestiging.
Wanneer voor een belastingplichtige met als regime ‘directe BTW registratie’, een ander Belgisch adres wordt opgegeven waar in geval van een door de Belgische BTW administratie uit te voeren BTW controle de boekhouding met betrekking tot het Belgisch BTW identificatienummer zal worden voorgelegd, dient hiervan het schriftelijk akkoord van een contactpersoon bij het Belgisch adres te worden bijgevoegd.  Deze schriftelijke bevestiging is niet nodig wanneer het CKBB wordt opgegeven als adres van voorlegging van de boekhouding.
4.7. Stopzetting van de activiteiten.
Wanneer de buitenlandse belastingplichtige zijn activiteiten stopzet, moet om de schrapping van het BTW nummer gevraagd worden.  Dit kan door middel van het formulier 604C.
De aanvraag tot stopzetting van het BTW nummer dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Het formulier dient ondertekend te zijn door iemand met tekenbevoegdheid voor de buitenlandse belastingplichtige en wiens naam in het uittreksel van de buitenlandse kamer van koophandel werd gepubliceerd als zijnde iemand met tekenbevoegdheid voor de buitenlandse onderneming.
Bij het formulier 604C dient een recent uittreksel van de buitenlandse kamer van koophandel te worden gevoegd om aan te tonen dat de ondertekenaar van dit formulier tekenbevoegdheid heeft voor de buitenlandse onderneming.
De belastingplichtige zal door het Centraal BTW kantoor voor Buitenlandse Belastingplichtigen per schrijven worden geïnformeerd van de officiële doorhaling van het BTW nummer.  Op te merken is dat er BTW aangiftes moeten worden ingediend voor de periodes tussen de datum van de aanvraag tot stopzetting en de datum van de officiële doorhaling van het BTW nummer.
Wanneer de buitenlandse belastingplichtige in de toekomst terug handelingen in België zou stellen waarvoor hij een Belgisch BTW nummer zou nodig hebben, kan dit nummer terug geactiveerd worden mits de nodige formaliteiten worden vervuld.  Meer informatie hierover kan dan op het Centraal BTW kantoor voor Buitenlandse Belastingplichtigen worden bekomen.