Monday, 28 January 2013

Hoe online bankieren in Bulgarije voor uw Bulgaarse bedrijfsoprichting

1. Betaalopdrachten: ga naar "Transfers" en dan "input"

1.1 Transfer in lokale valuta - wanneer je een betaling wilt uitvoeren van uw BGN rekening naar een andere BGN rekening. De informatie die u nodig heeft voor dit soort betaling is
– naam van de begunstigde. Dit is de naam van de ontvanger. Dit kan een bedrijf zijn of een fysieke persoon
- IBAN code van de beguntigde - dit is het nummer van de bankrekening van de begunstigde
- BIC code van de bank van de begunstigde
- wanneer u het IBAN nummer invult, zal de BIC code en de bank van de begunstigde automatisch ingevuld worden
- de munt is altijd BGN – het bedrag moet u invullen in leva
- Details - dit is de mededeling van de betaling en dit kan  een factuurnummer of contractnummer zijn. Als het om een factuur gaat, moet u de nummer en de datum van de factuur vermelden. Hetzelfde geldt voor een contract.
- aanvullende details - dit veld wordt gebruikt als in de "details" niet voldoende ruimte is voor het invullen van alle mededelingen
- opdrachtgever - uw bedrijf
- IBAN opdrachtgever – hier moet u kiezen voor de BGN een wanneer u betalingen doet in leva
* wanneer alle betalingsopdrachten ingevoerd zijn, moet u deze opslaan.

1.2. Betalingen aan de begrotingsdienst. Wordt gebruikt voor betalingen van sociale verzekeringen, BTW, lokale gemeentebelastingen enz. Deze betaling wordt altijd uitgevoerd in leva. De betalingen aan de begrotingsdienst kunnen niet worden uitgevoerd in een andere munt.
- naam begunstigde - de naam van de ontvanger. Dit kan een bedrijf of een fysieke persoon zijn – IBAN code begunstigde - dit is het nummer van de bankrekening van de ontvanger - BIC code van de bank van de begunstigde - dit is de BIC code van de bank van de ontvanger - bank begunstigde - wanneer u de IBAN code ingeeft, worden BIC code en bank begunstigde automatisch ingevuld
-type van betaling - dit is een specifiek nummer afhankelijk van het type van de sociale verzekering of de BTW. Dit nummer bezorgen wij u wanneer u dergelijke betalingen moet uitvoeren - de munt is altijd BGN - bedrag  - dit is het bedrag in leva - Details - dit is de reden van de betaling. Dit kan een factuurnummer of een  contractnummer zijn. Als het om een factuur gaat, moet u het nummer en de datum van de factuur opgeven. Hetzelfde geldt voor een contract - aanvullende details - dit veld wordt gebruikt als in "details" niet genoeg ruimte is om alles in te vullen - documenttype en nummer – hier vult u het nummer in van de aangifte (als het om BTW gaat) en de datum - betalingstermijn – hier vult u de termijn voor betaling in, bvb voor de BTW voor de periode April zal dit zijn 01.04.2012 - 30.04.2012, voor een vennootschapsbelasting de periode 01.01.2012 - 31.12.2012, enz. - opdrachtgever - uw bedrijf - IBAN opdrachtgever – hier kiest u BGN een wanneer u betalingen in leva doet; * wanneer alle betalingsopdrachten zijn ingebracht, moet u deze opslaan.

1.3. Betalingen aan de begrotingsdienst (multiline) – dit wordt niet zo vaak gebruikt als "Betalingen aan de begroting". Het dient voor meerdere betalingen in 1 keer voor een bepaalde soort betaling. Bijvoorbeeld als u BTW wilt betalen voor enkele maanden, januari, februari, maart... kan u deze betalingsopdracht gebruiken.

1.4 Domiciliëringsopdracht - wordt gebruikt voor betalingen aan de elektriciteitsmaatschappij, waterleidingsbedrijf, kabeltv, internet, enz. Als u wilt dat de bank automatisch het geld van uw rekening neemt om op regelmatige basis uw rekeningen te betalen, maakt u gebruik van dit soort betalingsopdracht en wordt de bank en de ontvanger elke maand verwittigd van deze betaling.

1.5. Buitenlandse uitwisselingstransacties wordt gebruikt wanneer u geld wilt overbrengen van de euro naar de leva rekening of van de leva naar de euro rekening. Als u euro’s wilt verkopen naar de leva rekening: - hoeveelheid: 100,00 -van rekening: u kiest de euro rekening – wil het bedrag kopen van: hier vult u niets in – naar rekening: u kiest de leva rekening - wisselkoers: u moet de wisselkoers kiezen van het  Wisselkoers Bulletin van de Bank... Voor zeer grote bedragen kunt u de bank bellen en een voorkeur wisselkoers nemen verschillend van het tarief van het bank bulletin - volgens art. 4, par.7 en Art. 6, par.5, punt 3 van de LMML, verklaar ik (wij) hierbij dat de gelden uit hoofde van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit het volgende: inkomsten uit de belangrijkste bedrijfsactiviteit * wanneer alle   betalingsopdrachten zijn ingevoerd, moet u deze opslaan.

1.6. Interbancaire overdracht in vreemde valuta wordt gebruikt wanneer u een  betaling doet in valuta anders dan leva naar een begunstigde wiens rekening geen  leva rekening is en naar een andere bank dan ProCredit.
- naam: uw bedrijfsnaam
-rekening: de euro een
-munt: de munt waarin je de betaling wil uitvoeren
- geen wisselkoers wanneer je de betaling uitvoert van de euro rekening
- bedrag: u moet het bedrag aangeven in de valuta die u reeds had aangegeven
- begunstigde: u moet zijn naam, adres, rekeningnummer (IBAN) invullen en het land kiezen
 - bank van de begunstigde: u moet de naam, adres, land en SWIFT (BIC)-code van de bank invullen
- We verklaren dat de betaling is gebaseerd op (contract, factuur nummer) - u moet nummer en datum van een factuur of een contactpersoon invullen
- de betalingsmededeling kan altijd verschillen maar meestal gebruiken we: overige zakelijke diensten
- het type van de transactie bepaalt hoe snel de betaling zal worden ontvangen door de begunstigde; Spor is normaal voor een, twee of meer dagen; Express is op dezelfde dag of op de volgende dag
- volgens art. 4, par.7 en Art. 6, par.5, punt 3 van de LMML, ik (wij) verklaar hierbij dat de gelden uit hoofde van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit het volgende: inkomsten uit de belangrijkste bedrijfsactiviteit
* wanneer alle betalingsopdrachten zijn ingebracht, moet u deze opslaan.
** Als u een betaling doet die niet van euro naar euro is, bijvoorbeeld USD of GBP, dan kiest u aan het begin de BGN rekening en de wisselkoers voor de valuta waarin  u betaalt.
1.7. Intrabancaire overdracht in vreemde valuta wordt gebruikt wanneer u betalingen uitvoert in de euro valuta naar een begunstigde die ook een  euro rekening heeft en ook bij dezelfde bank ProCredit is.
- Gelieve er rekening mee te houden dat de valuta van het door u ingevoerde bedrag afhangt van de valuta van de rekening van de begunstigde: neem er nota van dat als u deze betalingsorder gebruikt om vanuit uw euro rekening te betalen naar een leva rekening en u de begunstigde 500 euro stuurt, deze geen 1000 leva ontvangt maar 500 leva omdat de bank 500 cijfers verzendt maar niet 500 valuta
-naam: uw bedrijfsnaam
-rekening: de euro een
- geen wisselkoers wanneer je de betaling uitvoert van de euro rekening
- te betalen bedrag - moet u het bedrag invullen in de valuta die u reeds had aangegeven;
- begunstigde: u moet zijn naam, adres, rekeningnummer (IBAN) invullen en u kiest  het land;
- We verklaren dat de betaling is gebaseerd op (contract of factuur); u moet nummer en datum van een factuur of een contactpersoon invullen
- het type van de betalingsmededeling kan altijd verschillen maar meestal gebruiken we: overige zakelijke diensten
-volgens art. 4, par.7 en Art. 6, par.5, punt 3 van de LMML, ik (wij) verklaar hierbij dat de gelden uit hoofde van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit de volgende: inkomsten uit de belangrijkste bedrijfsactiviteit
* wanneer alle betalingen ingevoerd zijn, moet u deze opslaan.

1.8. Aangifte voor sociale zekerheid / salaris betalingen moet worden ingevuld wanneer u salaris aan iemand betaalt in euro. U kunt de betaling voor het salaris uitvoeren in euro voor het invullen van deze aangifte, dit betekent dat u eerst de sociale zekerheid dient te betalen.
1.9. De toepassing “Cash opname” wordt gebruikt om bij de bank geld op te vragen in contanten. Bijvoorbeeld als u meer geld in contanten nodig heeft en u wilt dit in contant geld van uw rekening nemen bij de bank, moet u hen de dag voordien  informeren zodat ze het bedrag kunnen klaarleggen. Meestal is het bedrag dat u  per dag kunt opnemen van 3000 tot 5000 BGN.

1.10. Verzoek. Dit wordt gebruikt voor online aanvragen aan de bank. Bijvoorbeeld wanneer u een verkeerde betalingsopdracht heeft gemaakt en u wilt niet dat deze  wordt uitgevoerd. Dan verzendt u een aanvraag naar de bank om de betaling te stoppen, als deze nog niet is uitgevoerd. Het verzoek kan ook gebruikt worden  om de bank te vragen de uitgevoerde betalingen sneller uit te voeren. Wanneer de betalingsopdracht is ingevoerd, moet u deze opslaan.
2. Verwerken van betalingsopdrachten: u moet naar "Transfers" gaan, dan "bewerken". Als u denkt dat een van de betalingsopdrachten die u gemaakt heeft verkeerd is, moet u deze wijzigen en vervolgens moet u deze opnieuw opslaan.

3. Betaling van betalingsorders: u moet naar "Transfers" gaan dan 'verzenden'. U selecteert  de betalingsopdrachten die u wilt betalen en klik vervolgens op "bevestigen". Na de bevestiging klikt u op 'verzenden' .  Als u 'verzenden' aanklikt, zal het systeem een TAN code vragen. U moet de TAN code invoeren en het systeem zal de betaling uitvoeren.

4. De betalingsorders die zijn betaald, maar niet uitgevoerd blijven nog in "verzonden". Als ze 15 minuten na hun bevestiging en versturen nog steeds in "verzonden” blijven, kan er een probleem met het betalingsorder zijn.
5. Wanneer de betalingsorder met succes uitgevoerd is, ziet u dit in "beweging".
6. De selectie "beweging" en "kopiëren" biedt u de mogelijkheid om betalingen te zoeken op naam van de begunstigde, op IBAN code enz.
7. Invoer van betalingen wordt gebruikt wanneer u bijvoorbeeld 50 werknemers heeft en u geen tijd wilt verliezen om voor ieder van hen een betalingsopdracht voor het salaris door te voeren. Dan kunt u dit speciaal bestand importeren vanuit het boekhoudprogramma en de bank zal de betaling voor de salarissen uitvoeren. Hetzelfde geldt voor sociale verzekeringen, maar er bestaan niet veel  boekhoudprogramma’s die dergelijke bestanden genereren.

8. Accountgegevens geeft u informatie over het saldo van uw rekening en hoeveel geld je hebt op de rekeningen. Voor de boekhouing genereren we meestal de bankuittreksels van de euro en BGN rekening op een maandelijkse basis, dit is zeer belangrijk voor een juiste boekhouding voor de onderneming.

9. Het klantenboek wordt gebruikt om de gegevens van de begunstigde te bewaren zodat deze niet elke keer als u betaalt moeten ingevuld worden. Wanneer u een van de bovenstaande betalingsopdrachten aanbrengt, ziet u een knop klantenboek. Wanneer u de betalingsopdracht ingeeft met de details van de begunstigde en  klantenboek ingeeft, dan worden de gegevens van die begunstigde opgeslagen en de volgende keer bespaart u tijd omdat deze niet opnieuw ingevoerd moeten worden.

10. In het “setup” menu kunt u uw wachtwoord wijzigen en de volgende lijst met TAN codes activeren. Zeer belangrijk is ook dat de boekhouding passieve toegang heeft tot de bankrekening van de onderneming. Passieve toegang betekent dat de boekhouding een gebruikersnaam en wachtwoord heeft voor de online banking van het bedrijf en het de transacties en bewegingen op de rekeningen kan volgen. Dit is nodig om de bankverrichtingen correct en op tijd te kunnen verwerken in de boekhouding. De passieve toegang geeft de boekhouding niet de rechten van uitvoering van betalingen, maar alleen om betalingsopdrachten te maken in het systeem.