Rechten van de sollicitant
- Het bureau mag onder geen
beding enige vergoeding van de werknemer vragen of ontvangen.
- Het bureau dient alle
betrokkenen op een objectieve, respectvolle en niet-discriminerende wijze
te behandelen en mag geen personeelsadvertenties opstellen of publiceren
die aanleiding kunnen geven tot discriminatie.
- Het bureau dient de
persoonlijke levenssfeer van de werknemers te eerbiedigen en de gegevens
die tot de persoonlijke levenssfeer behoren, enkel op te vragen en te
gebruiken met toestemming en in het belang van de werknemer in het kader
van zijn professionele inschakeling en met inachtneming van de regelgeving
betreffende de verwerking van persoonsgegevens en het vrij verkeer van die
gegevens.
- Het bureau dient inzage te
verlenen aan de opdrachtgever en de werknemers betreffende de over hen
opgeslagen gegevens en dient hen, op hun verzoek, na beëindiging van de
opdracht een afschrift van hun dossier te bezorgen.
- Het bureau mag informatie
over de opdrachtgevende werkgever en de werknemers enkel opvragen en
gebruiken binnen het kader van de bemiddelingsactiviteiten.
- Het bureau dient de
opdrachtgevende werkgever en de werknemers juiste, tijdige en volledige
informatie te verstrekken over de bemiddelingsactiviteiten en over de aard
van de tewerkstelling.
- Persoonlijkheidsonderzoeken
en psychologische tests kunnen enkel plaatsvinden door of onder verantwoordelijkheid
van een psycholoog.
- Het bureau mag geen
bemiddelingsactiviteiten uitoefenen voor vacatures waartegenover geen
reëel jobaanbod staat.
- Het bureau mag geen
activiteiten uitoefenen die leiden tot een tewerkstelling die strijdig is
met de openbare orde of waarvan het bureau duidelijk kan vaststellen dat
zij een inbreuk inhouden op de sociale of fiscale wetgeving.
- Het bureau mag geen
bemiddelingsactiviteiten uitoefenen voor zover deze verband houden met een
staking, uitsluiting of een schorsing van een arbeidsovereenkomst, ten
gevolge van het slechte weer of bij gebrek aan werk wegens economische
oorzaken.
- Het bureau mag werknemers
van vreemde nationaliteit bemiddelen voorzover de reglementering inzake de
tewerkstelling van vreemde arbeidskrachten wordt nageleefd.
- Het bureau mag niet in de
plaats treden van de opdrachtgevende werkgever bij de aanwervings- of
ontslagbeslissing of de onderhandelingen daaromtrent.
- Het bureau mag in geen geval
in een drankgelegenheid of in een aanhorigheid van een dergelijke
aangelegenheid worden gevestigd. Zo het bureau gevestigd is in een
handelshuis moet het zonder toedoen van de handelaar of diens aangestelde
toegankelijk zijn langs een afzonderlijke ingang.
- De erkenning van een bureau
kan worden ingetrokken, na advies van de adviescommissie, wanneer het als
voorwaarde stelt dat de bemiddelde personen het bureau bij iedere nieuwe
bemiddeling zal laten optreden (verbod van exclusiviteitsclausule).
- Bemiddelingsbureaus van
schouwspelartiesten en van betaalde sportbeoefenaars mogen slechts
erelonen, commissielonen, bijdragen, toelatings- of inschrij-vings-gelden,
hierna aangeduid onder de benaming "commissieloon", ontvangen
binnen de hierna bepaalde grenzen. Het commissieloon wordt vastgelegd in
een overeenkomst tussen het bureau en de opdrachtgever. Het bedraagt ofwel
een percentage van het totale bruto inkomen van de werknemer ofwel een
forfaitair bepaald bedrag. De werknemer ontvangt een afschrift van deze
overeenkomst. Voor wat de bemiddeling van schouwspelartiesten betreft,
bedraagt het commissieloon maximum 25 % van de vergoeding die de
schouwspelartiest zal ontvangen voor zijn prestatie. Voor wat de
bemiddeling van betaalde sportbeoefenaars betreft, bedraagt het
commissieloon maximum 7 % van het voorziene totale bruto jaarinkomen van
de betaalde sportbeoefenaar.
- Elk bureau dient vooraf te
worden erkend. Het bureau dat uitzendactiviteiten,
outplacementactiviteiten, arbeidsbemiddeling van betaalde sportbeoefenaars
of arbeidsbemiddeling van schouwspelartiesten uitoefent, dient hiervoor
over een afzonderlijke erkenning te beschikken.
- Het bureau dient in
advertenties en in zijn briefwisseling melding te maken van het
erkenningsnummer.
- Het bureau is ertoe gehouden
deze tekst te overhandigen aan de gegadigden of in extenso aan te plakken
in de voor het publiek toegankelijke lokalen van het bureau op de plaats
waar hij het best kan worden gelezen.
- Bureaus die als activiteiten
hebben het bekendmaken van werkaanbiedingen via de geschreven, auditieve
of visuele media (TV, kranten, internet, radio, etc.), dienen deze tekst
in extenso kenbaar te maken via het betrokken medium ofwel uitdrukkelijk
de locatie (bijv. internetadres) te vermelden waar de voormelde tekst
wordt ter beschikking gesteld. Deze tekst dient op eenvoudige aanvraag
gratis te worden ter beschikking gesteld door het bureau.
- Het bureau dient de
gedragscode te onderschrijven en na te leven. De gedragscode maakt
integraal deel uit van deze tekst met de rechten.
- Klachten kunnen worden
ingediend bij het klachtenorgaan van de respectievelijke beroepsfederatie
of het paritair overlegorgaan van de betrokken sector, als deze beschikt
over een klachtenprocedure die door de minister gelijkwaardig is
verklaard. Bij ontstentenis van een gelijkwaardige klachtenprocedure,
kunnen klachten schriftelijk (Markiesstraat 1, 1000 Brussel), telefonisch
(02/553.31.11) of via elektronische post
(arbeidsmarktbeleid@vlaanderen.be) worden ingediend bij de afdeling
Migratie en Arbeidsmarktbeleid van de administratie. Om ontvankelijk te
zijn dienen de klachten gemotiveerd te zijn, op duidelijke wijze te
omschrijven welke de vermeende inbreuk is en dient de klager zijn
identiteitsgegevens uitdrukkelijk te vermelden. De anonimiteit van de
klager wordt gewaarborgd.