1. Betaalopdrachten: ga naar "Transfers"
en dan "input"
1.1 Transfer in lokale valuta - wanneer je een betaling wilt uitvoeren van uw BGN rekening naar een andere BGN rekening. De informatie die u nodig heeft voor dit soort betaling is
– naam van de begunstigde. Dit is de naam
van de ontvanger. Dit kan een bedrijf zijn of een fysieke persoon
- IBAN code van de beguntigde - dit is
het nummer van de bankrekening van de begunstigde
- BIC code van de bank van de
begunstigde
- wanneer u het IBAN nummer invult, zal de
BIC code en de bank van de begunstigde automatisch ingevuld worden
- de munt is altijd BGN – het bedrag moet
u invullen in leva
- Details - dit is de mededeling van de
betaling en dit kan een factuurnummer
of contractnummer zijn. Als het om een factuur gaat, moet u de nummer en de
datum van de factuur vermelden. Hetzelfde geldt voor een contract.
- aanvullende details - dit veld wordt
gebruikt als in de "details" niet voldoende ruimte is voor het
invullen van alle mededelingen
- opdrachtgever - uw bedrijf
- IBAN opdrachtgever – hier moet u kiezen
voor de BGN een wanneer u betalingen doet in leva
* wanneer alle betalingsopdrachten
ingevoerd zijn, moet u deze opslaan.
|
|
1.2. Betalingen aan de begrotingsdienst.
Wordt gebruikt voor betalingen van sociale verzekeringen, BTW, lokale gemeentebelastingen
enz. Deze betaling wordt altijd uitgevoerd in leva. De betalingen aan de
begrotingsdienst kunnen niet worden uitgevoerd in een andere munt.
- naam begunstigde - de naam van
de ontvanger. Dit kan een bedrijf of een fysieke persoon zijn – IBAN code begunstigde
- dit is het nummer van de bankrekening van de ontvanger - BIC code van de
bank van de begunstigde - dit is de BIC code van de bank van de ontvanger - bank
begunstigde - wanneer u de IBAN code ingeeft, worden BIC code en bank
begunstigde automatisch ingevuld
|
-type van betaling - dit is een specifiek
nummer afhankelijk van het type van de sociale verzekering of de BTW. Dit nummer
bezorgen wij u wanneer u dergelijke betalingen moet uitvoeren - de munt is altijd
BGN - bedrag - dit is het bedrag in
leva - Details - dit is de reden van de betaling. Dit kan een factuurnummer
of een contractnummer zijn. Als het om
een factuur gaat, moet u het nummer en de datum van de factuur opgeven.
Hetzelfde geldt voor een contract - aanvullende details - dit veld wordt
gebruikt als in "details" niet genoeg ruimte is om alles in te
vullen - documenttype en nummer – hier vult u het nummer in van de aangifte
(als het om BTW gaat) en de datum - betalingstermijn – hier vult u de termijn
voor betaling in, bvb voor de BTW voor de periode April zal dit zijn 01.04.2012
- 30.04.2012, voor een vennootschapsbelasting de periode 01.01.2012 -
31.12.2012, enz. - opdrachtgever - uw bedrijf - IBAN opdrachtgever – hier
kiest u BGN een wanneer u betalingen in leva doet; * wanneer alle betalingsopdrachten
zijn ingebracht, moet u deze opslaan.
|
|
1.3. Betalingen aan de begrotingsdienst
(multiline) – dit wordt niet zo vaak gebruikt als "Betalingen aan de
begroting". Het dient voor meerdere betalingen in 1 keer voor een bepaalde
soort betaling. Bijvoorbeeld als u BTW wilt betalen voor enkele maanden,
januari, februari, maart... kan u deze betalingsopdracht gebruiken.
1.4 Domiciliëringsopdracht - wordt
gebruikt voor betalingen aan de elektriciteitsmaatschappij, waterleidingsbedrijf,
kabeltv, internet, enz. Als u wilt dat de bank automatisch het geld van uw rekening
neemt om op regelmatige basis uw rekeningen te betalen, maakt u gebruik van dit
soort betalingsopdracht en wordt de bank en de ontvanger elke maand
verwittigd van deze betaling.
1.5. Buitenlandse uitwisselingstransacties
wordt gebruikt wanneer u geld wilt overbrengen van de euro naar de leva rekening
of van de leva naar de euro rekening. Als u euro’s wilt verkopen naar de leva
rekening: - hoeveelheid: 100,00 -van rekening: u kiest de euro rekening – wil
het bedrag kopen van: hier vult u niets in – naar rekening: u kiest de leva rekening
- wisselkoers: u moet de wisselkoers kiezen van het Wisselkoers Bulletin van de Bank... Voor
zeer grote bedragen kunt u de bank bellen en een voorkeur wisselkoers nemen verschillend
van het tarief van het bank bulletin - volgens art. 4, par.7 en Art. 6,
par.5, punt 3 van de LMML, verklaar ik (wij) hierbij dat de gelden uit hoofde
van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit het volgende: inkomsten uit de belangrijkste
bedrijfsactiviteit * wanneer alle betalingsopdrachten zijn ingevoerd, moet u deze
opslaan.
|
1.6. Interbancaire overdracht in
vreemde valuta wordt gebruikt wanneer u een betaling doet in valuta anders dan leva naar een
begunstigde wiens rekening geen leva rekening
is en naar een andere bank dan ProCredit.
- naam: uw bedrijfsnaam
-rekening: de euro een
-munt: de munt waarin je de
betaling wil uitvoeren
- geen wisselkoers wanneer je de
betaling uitvoert van de euro rekening
- bedrag: u moet het bedrag aangeven
in de valuta die u reeds had aangegeven
- begunstigde: u moet zijn naam,
adres, rekeningnummer (IBAN) invullen en het land kiezen
- bank van de begunstigde: u moet de naam,
adres, land en SWIFT (BIC)-code van de bank invullen
- We verklaren dat de betaling is
gebaseerd op (contract, factuur nummer) - u moet nummer en datum van een
factuur of een contactpersoon invullen
- de betalingsmededeling kan
altijd verschillen maar meestal gebruiken we: overige zakelijke diensten
- het type van de transactie bepaalt
hoe snel de betaling zal worden ontvangen door de begunstigde; Spor is normaal
voor een, twee of meer dagen; Express is op dezelfde dag of op de volgende dag
- volgens art. 4, par.7 en Art. 6,
par.5, punt 3 van de LMML, ik (wij) verklaar hierbij dat de gelden uit hoofde
van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit het volgende: inkomsten uit de belangrijkste
bedrijfsactiviteit
* wanneer alle betalingsopdrachten
zijn ingebracht, moet u deze opslaan.
** Als u een betaling doet die
niet van euro naar euro is, bijvoorbeeld USD of GBP, dan kiest u aan het begin de
BGN rekening en de wisselkoers voor de valuta waarin u betaalt.
1.7. Intrabancaire overdracht in
vreemde valuta wordt gebruikt wanneer u betalingen uitvoert in de euro valuta
naar een begunstigde die ook een euro
rekening heeft en ook bij dezelfde bank ProCredit is.
- Gelieve er rekening mee te
houden dat de valuta van het door u ingevoerde bedrag afhangt van de valuta van
de rekening van de begunstigde: neem er nota van dat als u deze betalingsorder
gebruikt om vanuit uw euro rekening te betalen naar een leva rekening en u de
begunstigde 500 euro stuurt, deze geen 1000 leva ontvangt maar 500 leva omdat
de bank 500 cijfers verzendt maar niet 500 valuta
-naam: uw bedrijfsnaam
-rekening: de euro een
- geen wisselkoers wanneer je de
betaling uitvoert van de euro rekening
- te betalen bedrag - moet u het
bedrag invullen in de valuta die u reeds had aangegeven;
- begunstigde: u moet zijn naam,
adres, rekeningnummer (IBAN) invullen en u kiest het land;
- We verklaren dat de betaling is
gebaseerd op (contract of factuur); u moet nummer en datum van een factuur of
een contactpersoon invullen
- het type van de
betalingsmededeling kan altijd verschillen maar meestal gebruiken we: overige
zakelijke diensten
-volgens art. 4, par.7 en Art. 6,
par.5, punt 3 van de LMML, ik (wij) verklaar hierbij dat de gelden uit hoofde
van deze transactie (deal) afkomstig zijn uit de volgende: inkomsten uit de
belangrijkste bedrijfsactiviteit
* wanneer alle betalingen
ingevoerd zijn, moet u deze opslaan.
1.8. Aangifte voor sociale
zekerheid / salaris betalingen moet worden ingevuld wanneer u salaris aan
iemand betaalt in euro. U kunt de betaling voor het salaris uitvoeren in euro
voor het invullen van deze aangifte, dit betekent dat u eerst de sociale
zekerheid dient te betalen.
1.9. De toepassing “Cash opname”
wordt gebruikt om bij de bank geld op te vragen in contanten. Bijvoorbeeld als
u meer geld in contanten nodig heeft en u wilt dit in contant geld van uw
rekening nemen bij de bank, moet u hen de dag voordien informeren zodat ze het bedrag kunnen klaarleggen.
Meestal is het bedrag dat u per dag kunt
opnemen van 3000 tot 5000 BGN.
1.10. Verzoek. Dit wordt gebruikt
voor online aanvragen aan de bank. Bijvoorbeeld wanneer u een verkeerde
betalingsopdracht heeft gemaakt en u wilt niet dat deze wordt uitgevoerd. Dan verzendt u een aanvraag
naar de bank om de betaling te stoppen, als deze nog niet is uitgevoerd. Het
verzoek kan ook gebruikt worden om de
bank te vragen de uitgevoerde betalingen sneller uit te voeren. Wanneer de
betalingsopdracht is ingevoerd, moet u deze opslaan.
2. Verwerken van
betalingsopdrachten: u moet naar "Transfers" gaan, dan
"bewerken". Als u denkt dat een van de betalingsopdrachten die u
gemaakt heeft verkeerd is, moet u deze wijzigen en vervolgens moet u deze
opnieuw opslaan.
3. Betaling van betalingsorders: u
moet naar "Transfers" gaan dan 'verzenden'. U selecteert de betalingsopdrachten die u wilt betalen en
klik vervolgens op "bevestigen". Na de bevestiging klikt u op
'verzenden' . Als u 'verzenden'
aanklikt, zal het systeem een TAN code vragen. U moet de TAN code invoeren en
het systeem zal de betaling uitvoeren.
4. De betalingsorders die zijn
betaald, maar niet uitgevoerd blijven nog in "verzonden". Als ze 15
minuten na hun bevestiging en versturen nog steeds in "verzonden” blijven,
kan er een probleem met het betalingsorder zijn.
5. Wanneer de betalingsorder met
succes uitgevoerd is, ziet u dit in "beweging".
6. De selectie
"beweging" en "kopiëren" biedt u de mogelijkheid om
betalingen te zoeken op naam van de begunstigde, op IBAN code enz.
7. Invoer van betalingen wordt
gebruikt wanneer u bijvoorbeeld 50 werknemers heeft en u geen tijd wilt
verliezen om voor ieder van hen een betalingsopdracht voor het salaris door te
voeren. Dan kunt u dit speciaal bestand importeren vanuit het boekhoudprogramma
en de bank zal de betaling voor de salarissen uitvoeren. Hetzelfde geldt voor
sociale verzekeringen, maar er bestaan niet veel boekhoudprogramma’s die dergelijke bestanden
genereren.
8. Accountgegevens geeft u informatie over het saldo van uw
rekening en hoeveel geld je hebt op de rekeningen. Voor de boekhouing genereren
we meestal de bankuittreksels van de euro en BGN rekening op een maandelijkse
basis, dit is zeer belangrijk voor een juiste boekhouding voor de onderneming.
9. Het klantenboek wordt gebruikt om de gegevens van de
begunstigde te bewaren zodat deze niet elke keer als u betaalt moeten ingevuld
worden. Wanneer u een van de bovenstaande betalingsopdrachten aanbrengt, ziet u
een knop klantenboek. Wanneer u de betalingsopdracht ingeeft met de details van
de begunstigde en klantenboek ingeeft,
dan worden de gegevens van die begunstigde opgeslagen en de volgende keer
bespaart u tijd omdat deze niet opnieuw ingevoerd moeten worden.
10. In het “setup” menu kunt u uw wachtwoord wijzigen en de
volgende lijst met TAN codes activeren. Zeer belangrijk is ook dat de
boekhouding passieve toegang heeft tot de bankrekening van de onderneming.
Passieve toegang betekent dat de boekhouding een gebruikersnaam en wachtwoord
heeft voor de online banking van het bedrijf en het de transacties en
bewegingen op de rekeningen kan volgen. Dit is nodig om de bankverrichtingen
correct en op tijd te kunnen verwerken in de boekhouding. De passieve toegang
geeft de boekhouding niet de rechten van uitvoering van betalingen, maar alleen
om betalingsopdrachten te maken in het systeem.