Wednesday, 13 March 2013

De wetgeving tot voorkoming van witwasoperaties


De wetgeving tot voorkoming van witwasoperaties (K.B. 3 juni 2007, Belgisch staatsblad van 13 juni
2007)
verplicht elke cijferberoeper de Cel voor financiële informatieverwerking op de hoogte te stellen van
elk feit of bewerking die enig verband zou kunnen hebben met het witwassen van kapitalen die
voortkomen uit "ernstige en georganiseerde fiscale fraude", op basis van een specifieke lijst van 13
indicatoren ;
de tussenkomst van opgerichte of overgenomen schermvennootschappen met maatschappelijke
zetel in een fiscaal paradijs of offshorecentrum of op het privé-adres van een stroman, of die
atypische verrichtingen uitvoeren gelet op hun maatschappelijk doel, of die een onzeker of
incoherent maatschappelijk doel hebben;het gebruik van vennootschappen waarin kort voor het
uitvoeren van de verdachte financiële verrichtingen verscheidene statutaire wijzigingen zijn
opgetreden zoals het aanduiden van een nieuwe bestuurder, de wijziging van de maatschappelijke
benaming, de uitbreiding of wijziging van het maatschappelijk doel of de verplaatsing van de
maatschappelijke zetel;de tussenkomst van tussenpersonen (stromannen) die optreden voor
rekening van vennootschappen betrokken bij de financiële verrichtingen;het uitvoeren van financiële
verrichtingen die verdacht of atypisch zijn gelet op de gewoonlijke uitoefening van de activiteiten van
de onderneming, in sectoren die zeer concurrentieel zijn of bijzonder gevoelig voor BTW-carrousel
fraude, zoals bijvoorbeeld de sectoren voor computerapparatuur, voertuigen, telefonie (GSMs),
textiel, hi-fi, video en electronica;de zeer forse stijging in een korte tijdspanne van de omzet op
recent geopende bankrekening(en) die tot dan toe weinig of niet gebruikt werden, door een
exponentiële toename van het aantal verrichtingen en hun omvang;de vaststelling van
onregelmatigheden in de facturen die worden voorgelegd ter rechtvaardiging van de financiële
verrichtingen, zoals het ontbreken van een BTW-nummer, nummer van een financiële rekening,
factuurnummer, adres of data of wanneer deze gegevens niet kunnen worden verstrekt;het gebruik
van doorsluisrekeningen en de opeenvolging van meerdere verrichtingen, waaronder desgevallend
zelfs beperkte opnames in contanten (afhouden van commissies), voor een omvangrijk totaal
bedrag, terwijl er vaak nauwelijks enig positief saldo op de rekeningen staat;het gebruik van
tussenrekeningen of rekeningen van titularissen van niet-financiële beroepen als doorsluisrekening
waardoor de identificatie van de werkelijke economische begunstigde en van de banden tussen de
oorsprong en de bestemming van de fondsen wordt bemoeilijkt. Dit gebruik kan ook worden
gekenmerkt door het aanwenden van complexe vennootschapstructuren en juridische en financiële
constructies die de beheers- en bestuurmechanismen weinig transparant maken;de internationale
dimensie van de financiële verrichtingen waardoor hun economische en financiële rechtvaardiging
moeilijk kan worden begrepen daar ze zich meestal beperken tot het louter transiteren van fondsen
die uit het buitenland komen en er weer naar vertrekken;de weigering van de cliënt of zijn
onmogelijkheid om onderliggende stukken voor te leggen aangaande de herkomst van de ontvangen
fondsen of voorgehouden grondslag van de betaling;het organiseren van insolvabiliteit door de snell
verkoop van activa aan verbonden natuurlijke of rechtspersonen of aan niet-marktconforme
voorwaarden;het gebruik van back-to-back leningen die erin bestaan fondsen naar het buitenland te
transfereren voor een kredietaanvraag bij een bankinstelling in dat land waarbij de fondsen als
garantie in bewaring worden gegeven om de geleende fondsen daarna naar het land van oorsprong
te repatriëren, waardoor het proces wordt voltooid daar de vennoot-schap in werkelijkheid aan
zichzelf leent;de betaling van commissielonen aan buitenlandse vennootschappen zonder
commerciële activiteit evenals de storting of overschrijving naar België vanuit dergelijke
vennootschappen.Er dient te worden opgemerkt dat deze bepaling enkel slaat op "ernstige en
georganiseerde fiscale fraude…".