Tuesday, 21 May 2013

Betere detectie en strengere aanpak van grote fraude

Meer slagkracht voor de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI)

De CFI werd in 1993 opgericht in het kader van de strijd tegen witwassen. De Cel fungeert als een soort kenniscentrum en doorgeefluik tussen de private sector (banken, boekhouders, fiscale adviseurs, …) en het gerecht (parketten). De samenwerking is bedoeld om verdachte verrichtingen en feiten op te sporen. Verrichtingen moeten aan de CFI worden gemeld wanneer er een vermoeden van witwassen van geld bestaat.

De regering heeft beslist dat ernstige fiscale fraude  systematisch en sneller moet worden gemeld aan de CFI. Ze volgt zo de nieuwe internationale normen van de Financiële Actiegroep. Bij een vermoeden van witwassen gerelateerd aan fiscale fraude moet momenteel aan twee voorwaarden - zowel ernstig als georganiseerd - worden voldaan vooraleer er een melding moet gebeuren. Door de wetswijziging zal de meldingsplicht in het kader van de preventieve witwaswetgeving  voor alle ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd, gelden. Door de meldingsplicht te verruimen zal er meer ernstige fiscale fraude in het vizier van de CFI komen en stijgt de pakkans voor ernstige fiscale fraudeurs.

Maatregelen voor een transparantere goudhandel

De goudhandel is een risicosector  voor witwaspraktijken en ernstige fiscale fraude. Een deel van die handel gebeurt volledig buiten de officiële boekhouding om. Door de gestegen goudprijzen kiezen criminelen vaker goud als beleggingsproduct voor hun vermogens. In tegenstelling tot banken en diamantairs zijn goudhandelaars niet verplicht hun klanten te identificeren en te registreren. De regering voert de identificatie- en registratieverplichting nu ook in voor goudhandelaars.

Daarnaast werkt de regering een lacune weg in de wet op het verbod op betalingen in contanten. De beperking voor cashbetalingen tot 5.000 euro wordt uitgebreid naar particulieren die goud aan handelaars verkopen. Voortaan zullen goudhandelaars dus geen grote sommen cash meer kunnen betalen aan hun particuliere klanten en worden dergelijke transacties traceerbaar.

Misbruik van vennootschappen

Datamining BBI

Investeringen in het dataminingproject van de BBI  zorgen voor een betere en snellere detectie van grote fraude en fraudenetwerken. Concreet zet de BBI in op de snellere detectie van scherm- of buffervennootschappen (die gebruikt worden om fraudeconstructies voor de inspectiediensten te verbergen) en de detectie van fraudegevoelige slapende vennootschappen.

Slapende vennootschappen

Een strikte naleving van de neerleggingsplicht van de jaarrekeningen is niet alleen fundamenteel voor een correct handelsverkeer. Voor inspectiediensten zijn de jaarrekeningen nuttig in het kader van de risicoanalyse. Het grootste probleem is echter dat slapende vennootschappen in allerhande fraudestructuren kunnen worden ingezet. De regering heeft beslist dat vennootschappen die drie opeenvolgende jaren geen jaarrekeningen neerleggen voortaan ambtshalve uit de Kruispuntbank van ondernemingen worden geschrapt. Slapende vennootschappen die mogelijk voor fraude kunnen worden ingezet, worden zo preventief onschadelijk gemaakt.

Aangifteplicht buitenlandse levensverzekeringen

De aangifteplicht in de personenbelasting van buitenlandse rekeningen wordt uitgebreid met de verplichting tot aangifte van buitenlandse overeenkomsten voor levensverzekeringen.

Door deze aangifteverplichting wordt een vluchtweg gesloten voor vermogens die verborgen willen blijven via constructies met buitenlandse levensverzekeringen.

Invoering van een nieuw misdrijf “ernstige fiscale fraude”

In de fiscale wetboeken wordt een nieuw misdrijf ingeschreven, nl. ‘ernstige fiscale fraude’. In dat geval zal er een zwaardere straf kunnen worden opgelegd, tot  vijf jaar gevangenisstraf. Hiermee voert de regering een belangrijke aanbeveling uit van de parlementaire onderzoekscommissie naar de grote fiscale fraudedossiers.

Huidige wetgeving:

Fiscale fraude: 2 jaar gevangenisstraf

Gebruik van fiscaal valse stukken: 5 jaar gevangenisstraf

Nieuw:

Ernstige fiscale fraude: 5 jaar gevangenisstraf (bv. iemand die op grote schaal BTW ontduikt gebruikt niet noodzakelijk valse stukken maar pleegt wel ernstige fraude)

Fiscale fraude gepleegd met valse documenten kan niet verjaren zolang de ontdoken belasting niet wordt betaald

Bij gebruik van valse documenten om de fiscus te misleiden en daardoor belastingen te ontduiken, geldt de regel dat het misdrijf ten aanzien van de fiscus pas stopt als de ontdoken belastingen effectief betaald zijn. De verjaring van dit misdrijf begint dus pas te lopen als de belasting volledig betaald is. Het louter ontdekken door de fiscus of het gerecht dat de documenten vals zijn volstaat niet om de verjaringstermijn te laten lopen indien men zich blijft beroepen op deze stukken.

Dit kan bijvoorbeeld gaan om valse aankoopfacturen in een boekhouding. Zolang de fictieve kosten niet uit de boekhouding zijn verwijderd, de belastingaangifte is gecorrigeerd en de belastingen correct zijn betaald, blijft het misdrijf duren en begint de verjaring niet te lopen.

Strafuitvoering voor alle misdrijven waar winsten uit voortgevloeid zijn (buitontneming)

De regering neemt een aantal maatregelen zodat de winsten die uit criminele activiteiten voortvloeien, hen ook effectief ontnomen worden na hun veroordeling. Tijdens het onderzoek gaan politiediensten al naar die opbrengsten op zoek, maar dikwijls kan niet alles worden teruggevonden. De uitvoering van verbeurdverklaringen die de rechter uitspreekt komt nu bij de diensten van de FOD Financiën terecht. De administratie heeft echter onvoldoende middelen en mogelijkheden om effectief op zoek te gaan naar die criminele vermogens waardoor de verbeurdverklaring soms onuitgevoerd blijft.

De uitvoering van de strafrechtelijke verbeurdverklaring wordt effectiever gemaakt door:

De invoering van een strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek (SUO) waarbij politiediensten in het kader van de strafuitvoering de opdracht kunnen krijgen om de criminele gelden actief op te sporen.

Het mogelijk maken van informatie-uitwisseling tussen de CFI en de parketten/politie in het kader van een SUO door een aanpassing van de CFI-wet van 11 januari 1993.

De verlenging van de termijn voor de verjaring van de verbeurdverklaring.

De invoering van het beslag bij malafide derden (anderbeslag) waar de opbrengsten van een misdrijf werden ondergebracht.

De aanduiding van gespecialiseerde ambtenaren bij de diensten van de domeinen  en/of penale boetes, belast met de invordering van verbeurdverklaarde goederen.