Sunday, 23 June 2013

Sofia: winkelen

Gemeentelijke instanties en kantoren zijn over het algemeen open van 8.30 of 9.00 uur tot 17.00 of 17.30. Banken zijn open van 9.00 tot 17.00 uur.

De meeste winkels zijn van 10.00 - 22.00 uur geopend (doorsnee genomen 7/7). Sommige winkels zijn zelfs 24 uur per dag geopend zoals de supermarkten.


Op het gebied van winkelen en uitgaan is Sofia een  topper. Zo zijn er niet alleen tal van leuke en moderne winkels, sfeervolle restaurants en hippe clubs, ze zijn ook nog eens goed betaalbaar. Waar vergelijkbare steden als Praag en Boedapest inmiddels worden overlopen door westerse toeristen, met de onvermijdelijke prijsstijgingen van dien, is Sofia nog een goed bewaard geheim, waar je naar westerse maatstaven voor een habbekrats nog volop kunt uitgaan en winkelen.

Een absolute aanrader is de Vitosha Boulevard en de omliggende straten. Je vindt er de duurdere merken maar ook de ketens. De prijzen van de grote merken liggen een stuk lager dan in Belgie en Nederland. Ook de vele shopping malls zijn een aanrader, deze zijn open tot 22 uur.

Basileios II Boulgaroktonos (Bulgarendoder)

Basileios II Boulgaroktonos (Bulgarendoder) (Grieks: Βασίλειος Β΄ Βουλγαροκτόνος, Basileios II Boulgaroktonos) (Constantinopel 957 – 15 december 1025) was van 976 tot aan zijn dood keizer van het Byzantijnse Rijk.

Basileios was een zoon van Romanos II van Byzantium en Theophano, en volgde Johannes Tzimiskes op. Hij bracht zijn rijk tot hoge bloei, dankzij zijn persoonlijke kwaliteiten, een gezond sociaal en financieel beleid en een rusteloze militaire activiteit. Onder zijn regering omvatte het Byzantijnse Rijk opnieuw geheel Zuidoost-Europa en Klein-Azië. Hij schonk het Rijk opnieuw veilige grenzen, omdat enerzijds Zuid-Italië standhield en het herrezen Bulgaarse rijk ten onder ging in de strijd (985–1018, vandaar zijn bijnaam), terwijl anderzijds Noord-Syrië behouden werd tegenover de Fatimiden, en Armenië en het Kaukasusgebied werden ingelijfd.


Basileios II speelde bovendien een belangrijke rol bij de bekering van het Kievse Rijk tot het Byzantijnse christendom. Hij overleed kinderloos in 1025 en werd opgevolgd door zijn jongere broer Constantijn.

(bron: wikipedia)

Bulgaren

Het woord Bulgaren (Bulgaars: българи, bulgari) wordt gebruikt voor drie te onderscheiden begrippen:

-Het Turkse volk der Bulgaren. Ook wel de Donau-Bulgaren, Boelgaren of Protobulgaren genoemd.
-De inwoners van Bulgarije.
-Een etnische groep in Bulgarije, namelijk de grootste slavische groep in dat land.

Groot-Bulgaarse Rijk en aangrenzende gebieden, ca. 650 n. Chr.


De Bulgaren duiken voor het eerst op in de geschiedenis als een Turks volk dat in de 2e eeuw v.Chr. aan de Wolga woont. Hun naam wordt wel verklaard als afkomstig van een Turks woord Bulgha, "sabel", welk voorwerp de groep als totemsymbool gebruikt zou hebben. Tijdens de Grote Volksverhuizing trekken sommigen in de vierde eeuw naar het westen, anderen naar het zuiden tot in Armenië. In de 6de eeuw vestigen zich enkele Bulgaarse stammen zich ten noorden van de Donau als bondgenoten van het Byzantijnse Rijk. In de zesde eeuw vallen ze Byzantijns gebied binnen tezamen met Slavische stammen. Ze vestigen vele kanaten op de Balkan. Asparoech is de bekendste kan en wordt gezien als de stichter van Bulgarije. Langzaam wordt het Turkse volksdeel door het Slavische geassimileerd en gekerstend. In de tiende eeuw worden ze tijdens het keizerschap van Basilius de Bulgarendoder weer door Byzantium onderworpen, maar in de twaalfde eeuw komen ze in opstand en weten, nu geheel Slavisch, hun onafhankelijkheid als koninkrijk te bewaren totdat ze in de veertiende eeuw door de Ottomanen veroverd worden.

In 1878 maakt men zich van het Ottomaanse Rijk los en probeert een algemeen Bulgaarse identiteit te ontwikkelen die ook de Macedoniërs en de Slavische bewoners van de Dobroedzja en Bessarabië omvat. Dit leidt tot de Tweede Balkanoorlog waarbij men vergeefs een Groot-Bulgarije probeert te vestigen. De Macedoniërs begonnen daarna hun eigen identiteit te beklemtonen. De Zuid-Slavische dialecten gaan geleidelijk in elkaar over zodat strikte grenzen moeilijk te trekken zijn.

(bron: wikipedia)

De dag dat de boel ontploft (door Jack Hoogland)

Die dag nadert.

Wist u dat de prijzen van goud en zilver iedere dag worden bepaald op basis van de papieren handel? Dus op basis van de handel in futures en ETFs? Als u het niet wist, dan weet u het nu.

Sinds de forse daling van de goudprijs in april is een opvallende ontwikkeling aan de gang, waarvan u absoluut op de hoogte moet zijn.


Die ontwikkeling is dat het sentiment in de papieren goudhandel nu zwaar negatief is. Terwijl de wereldwijde vraag naar fysiek goud sinds april juist fors is gestegen. Vooral in Azië is de vraag naar goud enorm. In onderstaande grafiek ziet u hoe hard de verkoop van goud in China is gestegen.

Versterkte samenwerking met Roemenië en Bulgarije in de aanpak van malafide werkgevers

Nederland gaat de samenwerking met Roemenië en Bulgarije versterken om schijnconstructies en malafide werkgevers aan te pakken en daarmee uitbuiting van werknemers tegen te gaan.

Minister Asscher heeft vandaag tijdens de raad van Europese ministers van sociale zaken in Luxemburg met zijn Roemeense en Bulgaarse collega’s een handtekening gezet onder de afspraken.

Minister Asscher hecht een groot belang aan samenwerking met andere Europese lidstaten om te bereiken dat voor gelijk werk dezelfde arbeidsvoorwaarden gelden voor Nederlandse en voor buitenlandse werknemers. De minister heeft er in Luxemburg bij collega’s voor gepleit dat de schaduwkanten van het vrij verkeer van werknemers hoger op de Europese agenda komen te staan: "Als je de grote voordelen van het vrij verkeer van personen wilt blijven benutten, moet je ook bereid zijn de neveneffecten aan te pakken. Dit vraagt allereerst om bewustwording", aldus Asscher.


Met Roemenië en Bulgarije is afgesproken dat er meer gegevens worden uitgewisseld. Betere gegevensuitwisseling helpt de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid malafide werkgevers die grensoverschrijdend opereren aan te pakken. Voorlichting over rechten en plichten van werknemers in Nederland moet daarnaast bijdragen aan het voorkomen dat mensen in zee gaan met deze werkgevers.

Sofia: list of the malls (wikipedia)

List of the malls
·         Central Department Store (TZUM) (1955) (renovated in 2000) (TZUM)
·         Mall of Sofia (2006) (Mall of Sofia)
·         City Center Sofia (2006) (City Center Sofia)
·         Sky City Mall (2006) (Sky City Mall)
·         Princess Outlet Center (2006) (Princess Outlet Center)
·         The Mall (Sofia) (2010) (The Mall)
·         Known also as Mall Tsarigradski or Carrefour Hermes Park Mall
·         Serdika Center Sofia (2010) (Serdika Center)
·         Sofia Outlet Center (2010) (Sofia Outlet Center)
·         Bulgaria Mall (2012) (Bulgaria Mall)
·         Paradise Center (2013) (Paradise Center)

List of the malls (under construction or project)
·         Mega Mall Lyulin (under construction) (2013) (website TBA)
·         Sofia Ring Mall (under construcion) (2013) (Sofia Ring Mall)
·         Europe Center Mall and Tower Sofia (project) (2014) (Europe Center)
·         Pearl Park Mall (project) (TBA) (Pearl Park Mall)
·         South Mall Sofia (project) (TBA) (South Mall)
·         Forum Sofia Mall (project) (TBA) (website TBA)
·         Mania Mall Sofia (project) (TBA) (website TBA)
·         Plaza Center Mall Sofia (project) (TBA) (website TBA)
·         Riofisa Mall Sofia (project) (TBA) (website TBA)
·         Sofia Plaza Mall (project) (TBA) (Sofia Plaza Mall)

Godsdienst Bulgarije

Bulgaarse Orthodoxe Kerk
Bulgaarse Orthodoxe Kerk
http://bulch.tripod.com/boc/mainpage.htm/

Bulgaarse kerk in NL
Bulgaarse kerk in NL
http://www.bgorthodoxekerk.nl/

Geschiedenis in een Notendoop
Geschiedenis in een Notendoop
http://www.digsys.bg/books/history/index.html/

Perperikon
Perperikon
http://www.perperikon.bg/

Proto-Bulgaren
Proto-Bulgaren
http://members.tripod.com/~Groznijat/index.htm/

Europa: interne markt

De interne markt van de Europese Unie is een gemeenschappelijke markt met vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen waarbinnen de Europese burgers vrij kunnen wonen, werken, studeren of zakendoen.

Sinds de totstandbrenging ervan in 1993 heeft de interne markt zich meer opengesteld voor concurrentie en gezorgd voor nieuwe banen, betaalbaarder prijzen voor de consument en een brede keuze aan producten en diensten voor ondernemingen en burgers.


De Unie werkt aan een vereenvoudiging van de regelgeving die burgers en ondernemingen nog steeds belet optimaal te profiteren van de voordelen van de interne markt.

Antimisbruikmaatregelen op het gebied van de directe belastingen

Het begrip "antimisbruikregels" bestrijkt een breed scala aan regels, maatregelen en praktijken in de lidstaten. In deze mededeling wordt opgeroepen de regels op een meer gerichte en gecoördineerde wijze toe te passen. Het komt erop aan een goed evenwicht te vinden tussen het openbaar belang van misbruikbestrijding en de behoefte om te voorkomen dat grensoverschrijdende activiteiten binnen de Europese Unie (EU) disproportioneel worden beperkt. Het is ook belangrijk de toepassing van antimisbruikmaatregelen tegen derde landen te coördineren om de belastingsgrondslagen van de lidstaten te beschermen.
In deze mededeling, die zich beperkt tot het gebied van de directe belastingen, wordt een onderscheid gemaakt tussen de toepassing van nationale antimisbruikmaatregelen binnen de EU en ten aanzien van derde landen. De beginselen die ten grondslag liggen aan de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie (EHJ) worden geanalyseerd om de discussie tussen de lidstaten en de betrokken partijen te bevorderen met het oog op:
·         de vaststelling van gemeenschappelijke definities van 'misbruik' en 'volstrekt kunstmatige constructies';
·         de verbetering van de administratieve samenwerking met het oog op een effectievere opsporing en bestrijding van misbruik en belastingsfraude;
·         de uitwisseling van beste praktijken die verenigbaar zijn met het Gemeenschapsrecht;
·         de beperking van mogelijke incongruenties die tot onbedoelde niet-heffing leiden;
·         de totstandbrenging van een betere coördinatie van antimisbruikmaatregelen ten aanzien van derde landen.

Ontwijking en misbruik

Volgens het Hof van Justitie kan een persoon die anderszins onder het Gemeenschapsrecht zou vallen, de rechten die hij eraan ontleent, verliezen wanneer hij misbruik van die rechten probeert te maken. Het gaat hier om uitzonderlijke gevallen: er is slechts sprake van misbruik wanneer, ondanks de formele naleving van de in de toepasselijke communautaire regeling opgelegde voorwaarden, het door deze regeling beoogde doel niet werd bereikt én er een voornemen bestond om een voordeel te verkrijgen door kunstmatig de voorwaarden te creëren waaronder dit voordeel ontstaat. Het Hof heeft dit leerstuk met name toegepast op de communautaire wetgeving betreffende uitvoerrestituties en de BTW.
Voorts heeft het Hof in zijn rechtspraak over de directe belastingen geoordeeld dat de noodzaak om belastingontwijking of misbruik te voorkomen een dwingende reden van algemeen belang kan zijn die een beperking van de fundamentele vrijheden kan rechtvaardigen. Het begrip "belastingsontwijking" is evenwel uitsluitend beperkt tot "volstrekt kunstmatige constructies die bedoeld zijn om de belastingwetgeving van de betrokken lidstaat te ontwijken". Nationale belastingregels zijn pas rechtsgeldig als zij proportioneel zijn en specifiek ertoe strekken om "volstrekt kunstmatige constructies" te voorkomen.

Volstrekt kunstmatige constructies

Het Hof heeft verschillende elementen geïdentificeerd, die op zich niet volstaan om te kunnen spreken van volstrekt kunstmatige constructies. Het Hof heeft bijvoorbeeld geoordeeld dat het loutere feit dat een dochteronderneming in een andere lidstaat is gevestigd of ook nog het feit dat de activiteiten door de vennootschap in deze andere lidstaat worden verricht vanuit het grondgebied van de lidstaat waar zij zelf is gevestigd, niet kan worden aangemerkt als een element dat aanleiding geeft tot belastingontwijking. Het streven naar een minimale belastingdruk is een zakelijke overweging die op zich volstaat, mits de opgezette constructie niet tot kunstmatige winstverschuivingen leidt.
Om te bepalen of er sprake is van een volstrekt kunstmatige constructie, moet er een vergelijkende analyse worden gemaakt van de economische realiteit en de juridische vorm. Objectieve elementen voor de beoordelen van de economische realiteit zijn onder meer controleerbare factoren zoals de plaats van werkelijke leiding, de tastbare aanwezigheid van de vestiging en het reële commerciële risico dat zij draagt.

Evenredigheid

De nationale antimisbruikregels mogen criteria bevatten om de situaties waarin de waarschijnlijkheid van misbruik het grootst is, af te dekken. De vaststelling van redelijke waarschijnlijkheidscriteria draagt bij tot zowel de rechtszekerheid van belastingplichtigen als de werkbaarheid voor fiscale autoriteiten.
Om te voorkomen dat echte vestigingen en transacties ten onrechte worden bestraft, moeten de fiscale administraties een gevalsgewijze benadering volgen en moet elke belastingsplichtige, wanneer het bestaan van een volstrekt kunstmatige constructie wordt vermoed, de mogelijkheid krijgen om te bewijzen dat die constructie een zakelijke grondslag heeft. Het resultaat van de door de belastingautoriteiten verrichte evaluatie moet in een onafhankelijke juridische procedure kunnen worden getoetst.

Toepassing van antimisbruikmaatregelen in de EU

De lidstaten moeten hun belastingstelsel doeltreffend kunnen organiseren en kunnen voorkomen dat hun belastinggrondslag door onbedoelde niet-heffing en misbruik wordt uitgehold. Tegelijkertijd moet worden gegarandeerd dat particulieren en bedrijven hun rechten uit hoofde van het Gemeenschapsrecht zonder onnodige belemmeringen kunnen uitoefenen. Antimisbruikmaatregelen moeten daarom doelgericht worden ingezet tegen volstrekt kunstmatige constructies die zijn opgezet om nationale wetgeving te omzeilen. Voorts zou de Commissie het betreuren indien lidstaten, om niet van discriminatie te worden beschuldigd, antimisbruikmaatregelen die zijn opgezet om grensoverschrijdende belastingontwijking tegen te gaan, ook zouden toepassen op louter binnenlandse situaties waar het risico van misbruik onbestaande is. Zulke eenzijdige oplossingen ondergraven alleen maar het concurrentievermogen van de economieën van de lidstaten en zijn niet in het belang van de interne markt.

Toepassing van antimisbruikmaatregelen ten aanzien van derde landen

De toepassing van antimisbruikmaatregelen in gevallen waarbij derde landen betrokken zijn (gevallen waarin uitsluitend het vrije verkeer van kapitaal geldt) ondergaat doorgaans minder de invloed van bepalingen van het Gemeenschapsrecht. Het EG-Verdrag verplicht de lidstaten niet om alle discriminatie te vermijden bij de vestiging van hun onderdanen buiten de Gemeenschap of de vestiging van onderdanen van derde landen in een lidstaat. Het probleem van discriminatie doet zich derhalve niet voor in het geval van gecontroleerde vennootschappen of kredietverstrekkers/aandeelhouders die in een derde land zijn gevestigd, dat wil zeggen in de situaties waarin het vaakst antimisbruikmaatregelen tegen grensoverschrijdende belastingsontwijking worden genomen.
De vennootschapsbelastingsrichtlijnen zijn alleen van toepassing op in de lidstaten gevestigde vennootschappen en hebben in het algemeen tot doel om fiscale belemmeringen voor grensoverschrijdende reorganisaties en voor betalingen van dividenden, rente en royalty's weg te nemen. Het valt derhalve niet binnen het bestek van deze richtlijnen om bijvoorbeeld constructies te bemoeilijken die tot doel hebben bronbelasting op betalingen aan niet-Europese lichamen te ontwijken. Het beste middel om dergelijke manoeuvres een halt toe te roepen is een uniforme en goed gecoördineerde toepassing van antimisbruikmaatregelen tegen dergelijke ontwijkingsconstructies, alsook een versterking van de administratieve samenwerking met hun niet-EU-partners.



Je eigen kerk via BB Partners?

Wanneer je met een groep mensen regelmatig samenkomt om over God te leren heet dat al een 'kerkgenootschap' volgens de Nederlandse wet.

Wellicht goed om te weten is dat het hebben van een statuut niet noodzakelijk is. Je kan een  kerkgenootschap gewoon bij de KvK aanmelden, rekening kan je openen bij de ABN en ANBI status verkrijgen  zonder statuten. Enige noodzakelijke is een adres waar je bijeenkomt (geen woonadres!) en een benoemingsbesluit (lees notulen) waarin twee personen benoemd worden om de bankzaken te regelen. Zo kun je met minimale kosten en papierwerk een kerkgenootschap oprichten.


Ik heb begrepen dat het  justitieel systeem een 'standaard' statuut heeft als je er zelf geen opgemaakt  hebt. Wat ik mij daarbij voorstel is een minimum statuut die de middenweg bewandelt tussen de meeste statuten. Zou je in een rechtszaak belanden door bijvoorbeeld een mede-leider die je aanklaagt omdat hij/zij zich gedupeerd voelt, dan hanteert de rechter dit. Heb je een eigen statuut, dan heb je dit zelf in de hand door het aanstellen/ontslaan specifiek te omschrijven. De gedupeerde is aangenomen wetende wat dit statuut omschreef dus zal dit statuut de beslissende rol gaan spelen. Krijg je als aangeklaagde een statuut die je niet kent, dan zou je een onprettige verassing kunnen krijgen tijdens de rechtszaak.

De volledige tekst van de presentatie is GRATIS te verkrijgen via email: taxandlawconsult@gmail.com

Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas (JESSICA)

Het programma JESSICA, Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas, heeft als doel het stimuleren van duurzaam investeren en het vergroten van de werkgelegenheid in stedelijke gebieden in de EU. Het is een initiatief van de Europese Commissie i in samenwerking met de Europese Investeringsbank i (EIB) en de Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa (CEB).


Steden kunnen via JESSICA ontwikkelingsfondsen opzetten. De fondsen zijn niet bedoeld als subsidie, maar als een lening. Daardoor kunnen de fondsen blijven circuleren. De leningen kunnen worden gebruikt voor stedelijke ontwikkeling, inclusief sociale woningbouw. Gebruikers van het fonds kunnen gebruik maken van de expertise van de EIB, de CEB en andere financiële instellingen.

meer info: taxandlawconsult@gmail.com

Toeristische informatie Bulgarije

A Bulgarian Virtual Guide
http://www.abvg.net/

Alles over Bulgarije
Alles over Bulgarije
http://www.bulgarije.nl/

Betoverend Bulgarije
Betoverend Bulgarije
http://www.betoverendbulgarije.nl/
A Bulgarian Virtual Guide

Bulgaars Verkeersbureau
Bulgaars Verkeersbureau
http://www.bulgaarsverkeersbureau.nl/

Bulgarian Maps
Bulgarian Maps
http://www.bgmaps.com/

Landenweb
Landenweb
http://www.landenweb.net/bulgarije/

Reisfanaten
Reisfanaten
http://www.reisfanaten.nl/bulgarije.htm/

Wandeltoutes in Bulgarije
Wandeltoutes in Bulgarije

http://www.tweevoeter.nl/bulgarije.php/

Aanvragen van subisidies



Subsidies kunnen op verschillende manieren worden aangevraagd, afhankelijk van de regeling. De aanvraag kan bij de nationale overheid, het nationale bureau van de Europese Commissie, of direct bij de Europese Commissie worden ingediend. De Commissie brengt jaarlijks verslag uit over de toewijzing van Europese gelden aan de respectievelijke lidstaten.

voor meer info: taxandlawconsult@gmail.com

Saturday, 22 June 2013

Sofia Ring Mall


The construction of Sofia Ring Mall, a new shopping mall project in the Bulgarian capital Sofia, is set to start within a few days, Colliers International, the leasing consultant of the project, announced.
Sofia Ring Mall has selected Glavbolgarstroy and Arcon Constructions as the main construction companies for the project. The contract was signed last Friday, September 2, 2011, Colliers said in its announcement Thursday.

The selected companies will be involved in phase one, being responsible for the excavations, concrete works and rough construction of the project. These will have to be finalized within a period of 12 months. Sofia Ring Mall will hold a second tender for the selection of a company for the finishing works, Colliersexplained.
Sofia Ring Mall will be situated on the newly extended southern curve of the Sofia beltway, or ring road.

It will be directly connected with IKEA's first hypermarket in Bulgaria through a pedestrian connection and a common underground parking facility. The combined parking will provide more than 3 500 parking places, accessed by the clients from the ring road.

Delivery circulation and courtyards are designed independently of visitor's traffic. The opening of Sofia Ring Mall is planned for 2013.

Sofia Ring Mall will be one of the biggest shopping centers in Bulgaria with a gross leasable area (GLA) of approximately 70 000 square meters.

The Sofia Ring Mall project has been frozen for several years. It will be part of a larger commercial and residential project. It will include a hypermarket with an area of 9000 square meters, a DIY store and a cinema.

The investor in the project is Sofia Ring Mall Sofia EAD, a subsidiary of the Greek company Danaos Development.

Bron: http://www.novinite.com

Waarom kiezen voor Bulgarije

Bulgarije is een gevestigd lid van de Europese Unie en de ontwikkelingsperspectieven van het land zijn zeer positief.

• Het laagste niveau van staatsschulden in Europa - slechts 18% van het BNP

• Het laagste taxatietarief in Europa - 10% vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting

• De goedkoopste arbeidskrachten - het minimum inkomen is 290 leva (146 Euro)

• Snelle stijging van de export, zelfs in de omstandigheden van een wereldwijde economische crisis

• Vaste  koers van de lokale munt (Bulgaarse lev) tov de euro van 1,95583 levs voor 1 euro

• Currency board waardoor het land stabieler is en minder te lijden heeft onder de economische crisis

• Gelijkheid voor buitenlandse investeerders zodat iedereen een bedrijf  kan registreren in Bulgarije en onroerend goed kan kopen

• Moderne wetgeving geharmoniseerd met de wetgeving van de Europese Unie

• en vele andere factoren die grote mogelijkheden bieden voor economische ontwikkeling en voor het zakendoen in Bulgarije in de komende jaren.


Bulgarije heeft een van de meest liberale wetten inzake buitenlandse investeringen in de regio met zowel betrekking tot Bulgaarse onroerend goed als buitenlandse investeerders. 

Volgens de Bulgaarse grondwet en wetgeving kunnen buitenlandse personen ten persoonlijke titel  via een  bedrijf waarvan ze zelf aandeelhouder zijn investeren in onroerend goed in Bulgarije.

Neem vrijblijvend contact via email: taxandlawconsult@gmail.com

O.O.D. oprichten

DE STAPPEN

1. er dient een beschikbare naam voor de Bulgaarse BV(BA) te worden gekozen
2. de doelomschrijving dient te worden vastgesteld
3. kopie paspoort en adres van de aandeelhouder(s) en zaakvoerder(s) dient afgegeven te worden
4. een bankrekening op naam van de op te richten wordt geopend
5. het kapitaal (saldo) dient effectief op de bankrekening van de BVBA te worden gestort

De Bulgaarse vennootschap kan vervolgens bij notariële akte worden opgericht en ingeschreven.

KAPITAAL

Het minimale aandelenkapitaal van een Bulgaarse BV(BA) bedraagt LEV 2. Dit bedrag dient volledig op de bankrekening van de op te richten vennootschap te worden gestort.

OPRICHTERS EN ZAAKVOERDERS

Een Bulgaarse BV(BA) kan worden opgericht door minimaal één privé persoon of door één (buitenlandse) vennootschap. De directie (zaakvoerderschap) kan gevoerd worden door minimaal één persoon.

KOSTEN

Belgian Bulgarian Partners  begeleidt bij de oprichting, gaat mee naar de notaris en adviseert.

De kosten voor de oprichting bedragen vanaf € 650 all in.

Dit is inclusief:

1. besprekingen en advies (vooraf)
2. besprekingen en advies (vooraf)
3. instrueren van de notaris
4. afspraken met de notaris
5. kosten van de notaris
6. bankintroductie / openen bankrekening
7. registratiekosten
8. inschrijvingskosten Handelsregister Bulgarije

Bedrijvencentrum Sofia

Wij zijn een Oost Europees bedrijvencentrum die zich vooral richt op de Belgische en Nederlandse markt. 

Wij richten uw Bulgaarse vennootschap op en helpen u op weg bij het zakendoen. 

Tevens verhuren wij domicilieadressen voor uw firma en verzorgen wij uw boekhouding.

10 REDENEN OM EEN HOLDING BOVEN UW BEDRIJF TE PLAATSEN

1. Er is geen (bron)heffing op dividenden (EU-richtlijn) tussen 'moeder- en 'dochter' vennootschap.
2. De holding betaalt geen belasting over ontvangen dividenden. Engeland biedt zelfs de mogelijkheid dividend zonder dividendbelasting door te storten, ook naar vennootschappen buiten Europa!
3. Door de holding ontvangen dividenden zijn zakelijk veiliggesteld en kunnen worden geherinvesteerd in andere deelnemingen van de holding en/of in bijvoorbeeld onroerend goed, ook in andere landen.
4. Afhankelijk van het 'holding-land' wordt de winst op de verkoop van aandelen (van een dochter vennootschap) niet belast of belast tegen een laag tarief (capital gains tax).
5. Bijkomende fiscale voordelen en mogelijkheden van een holding. Flex Offices East Europe kan u informeren over de gunstregelingen die de verschillende EU-landen voor holdings bieden.
6. Anonimiteit. Sommige 'holding-landen' bieden de mogelijkheid om aandelen aan toonder uit te geven of werken met 'nominee shareholders'.
7. Behoud van opgebouwde fiscale voordelen binnen de dochtermaatschappij. Door niet de dochtermaatschappij zelf te verkopen, maar ook de holding, kunnen bestaande rekening-courant verhoudingen en compensabele verliezen in stand blijven.
8. Overdracht / verkoop van uw aandelen in een werkmaatschappij (gehouden door de holding) is mogelijk zonder instemming van of aanbieding aan de andere aandeelhouders (omzeiling blokkeringsbepalingen), door eenvoudigweg uw holding te verkopen.
9. Familieleden of betrokkenen kunnen bij uw onderneming of deelnemingen worden betrokken door ze aandelen van uw holding te geven of zelfs een bestuursfunctie binnen de holding.

10. Continuïteit en tax planning. De aandelen van de holding kunnen desgewenst in een 'family foundation' of 'trust' worden ondergebracht.

Vrijheid van vestiging

Artikel 49 van het Verdrag betreffende de werking van de EU bepaalt dat een ondernemer in een willekeurig EU-land een bedrijf mag oprichten.
De EU maakt het met de elektronische "centrale aanspreekpunten" en de fysieke "één-loketten" eenvoudiger, sneller en goedkoper om een nieuw bedrijf op te zetten.

Belangrijkste stappen om uw onderneming op te richten

Een juridisch statuut kiezen: eenmanszaak of vennootschap?

Een zichtrekening openen

Oprichtingsakte van een vennootschap

Neerleggen van de oprichtingsakte bij de griffie van de rechtbank van koophandel

Registratie van de oprichtingsakte

Te ondernemen stappen bij een ondernemingsloket

De btw-identificatie

Aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds

Aansluiting bij een ziekenfonds

Verzekeringen


Aanwerving van personeel