Sunday 14 July 2013

Het landbouwbeleid in Bulgarije

Er wordt nog maar op twee manieren in de prijzen ingegrepen. Enerzijds wordt voor in totaal 15 producten onderhandeld over een prijs die dan voor de kleinhandel verplicht is, en anderzijds geldt voor tarwe een minimumprijs van ongeveer 130 VS-dollar per ton. Voor de graanproducenten betekent deze laatste prijs een stimulans, maar de onverkochte graanvoorraden bij de staatsaankoopmaatschappijen veroorzaken een financieel probleem en kunnen de kortetermijnvooruitzichten in deze sector ongunstig beïnvloeden.

Behalve door deze ingrepen worden de landbouwers met nog twee andere maatregelen ondersteund : vrijstellingen van belasting en subsidiëring van bedrijfskapitaalkredieten.

Als onderdeel van de overgang is ook een einde gemaakt aan het staatsmonopolie op de buitenlandse handel. Hoewel Bulgarije vóór 1989 een op de uitvoer van levensmiddelen gericht land was, werden tijdens de overgang via handelsmaatregelen aan de grens beperkingen gesteld op de uitvoer van landbouwproducten. Tot 1997 gold een invoerregeling die voorzag in beheersing van de invoer door middel van douanerechten en minimumrechten van specifieke aard. Momenteel wordt het handelsbeleid bepaald door een aantal bilaterale en multilaterale overeenkomsten (Europa-overeenkomst, CEFTA-overeenkomst en GATT/WTO-overeenkomst). Sinds deze verbintenissen op handelsgebied van kracht zijn, is van meer discipline en een rationelere aanpak sprake bij de toepassing van de maatregelen aan de grens en van het beleid inzake buitenlandse handel.


De aanpassing van de veterinaire en fytosanitaire regelgeving van Bulgarije aan die van de EU verkeert nog in de beginfase. Bulgarije heeft dus nog een lange weg af te leggen voordat zijn voorschriften op dit gebied aan de EG-eisen zullen voldoen.