Gaat het nog duurder worden dan het al was?
Ja, en de reden is simpel.
Door de toegenomen regels houden steeds meer aanbieders er
mee op. Met de regels zijn namelijk ook de kosten toegenomen, want iedereen die
in die sector werkzaam is en onder de AFM regels valt, moet ook een (forse)
bijdrage aan de AFM betalen.
Daar wringt het schoentje. De sector moet de kosten van het
toezicht opbrengen en de AFM is in tien jaar van enkele personen gegroeid tot
een onderneming met meer dan 450 man (en vrouw) personeel. De AFM kost dus veel
meer en steeds minder bedrijven in de sector moeten dit waterhoofd boven water
houden.
Doordat de sector mede hierdoor door de AFM leeggeknepen
wordt, neemt het aantal bedrijven dat ze kunnen leegknijpen fors af. De AFM
moet dus de resterende bedrijven steeds meer in rekening brengen. Ondertussen
blijft de AFM maar groeien en wordt ze aldus ook steeds duurder. De rekening
komt uiteindelijk bij u, de consument die hypotheken, verzekeringen en advies
afneemt.
Minder concurrentie in de markt, minder producten, minder
keuze, maar een fors hogere prijs voor in feite confectieproducten. Immers
mogen de aanbieders bijna niet meer iets aanbieden wat u op het lijf geschreven
is. De producten moeten immers aan alle regels en voorwaarden voldoen en
daardoor ontstaan producten die weinig variƫteit en weinig individuele
creativiteit kennen.
Dat steeds meer consumenten producten gaan afnemen zonder
degelijk advies is in feite onvermijdelijk. De sector probeert dat nog op te
vangen door advies min of meer te verplichten, maar 2000 euro advieskosten voor
een standaardproduct van de plank, daar gaat op een gegeven moment niemand meer
intrappen. U BENT NIET VERPLICHT ADVIES AF TE NEMEN. Ze doen wel net alsof u
zonder het dure advies het product niet kan kopen, maar dat is net zo goed de
zaak bedonderen als dat ze het vroeger deden. Toen noemden ze het advies en was
het bedrog. U betaalde uiteindelijk de rekening, immers verkreeg u
woekerpolissen en andere rommel. Dat er dus toezicht en ingrijpen nodig was,
dat is duidelijk… Maar vervolgens ging het mis omdat het toezicht veel te ver
doorgeschoten is.
Uiteindelijk bent u dankzij de AFM als consument nog altijd
slecht af in de financiƫle sector. Ik kan daar alleen maar triest van worden.
Het kind is met het badwater weggegooid.
Bron: BeursBox.nl Financieel advies gaat duur worden
Door: Tom Lassing